Pengar bättre än piller

Nu är jag ju inte den snabbaste på avtryckaren och dessutom en nyhetsundvikare, så ni har säkert redan sett nyheten om den blekingska studien kring pengar istället för piller.

Jag vore ju en dålig arbetskritiker och basinkomstförespråkare om jag inte i alla fall nämner det så varsågoda. Jag kan verkligen inte påstå att jag är överraskad över att ett pengabidrag kan ge en arbetslös samma eller större välmående än psykofarmaka, men jag blev förvånad över att så lite som 500 kronor kunde göra så stor skillnad. Jag är förbannat trött på inkomstskillnader, klasskillnader, individuell lönesättning och häxjakt på arbetslösa och jag önskar att det fanns större möjligheter att nå ut. Varför är det så få som ifrågasätter arbetsnormen när vi ser resultaten dagligen?

Anyway, jag trappar redan ner mina antidepressiva mediciner, som jag inte var särskilt förtjust i att någonsin börja med och sämre och sämre har det känts i takt med rapporter om excessiv behandling med mediciner som är tveksamt belagda. Dessutom med mängder av biverkningar. Det ska bli intressant att se vad som händer när jag slutar helt. Jag tror ju nämligen att depressionen var ett led i utmattningen som kom av den alltför höga belastningen. Nu har ju det förändrats och med tiden bör väl också utmattningen läka ut , men ändå har jag stått på antidepressiva. Det känns helt rätt att sluts och vill någon erbjuda mig 500 kronor så går det också bra men jag tvingar ingen :-).

Comments
2 Responses to “Pengar bättre än piller”
  1. Händelsevis skriver:

    Vilken intressant studie! Jag hade faktiskt helt missat den så det var ju tur att du bloggade om den 🙂
    Särskilt intressant som det står mot slutet att normaliteten blivit snävare och snävare med åren. Man får inte längre bara vara lite kostig utan alla ska ha en diagnos att bortförklara med….

    Gilla

Kommentera

