Fem enkla

Just nu ligger jag lite lågt med att införa nya livsprinciper. Det blir lätt övermäktigt när en ska vara så där präktig och pretentiös så nu ett tag så får det mesta bero och liksom tid att sätta sig lite.

Det är inga bekymmer med maten längre. Det ekologiska utbudet ökar hela tiden och jag har liksom lärt mig var jag hittar vad. Nyinköp av annat kan vara klurigare men jag försöker hålla mig till begagnat och trä, metall eller glas åtminstone. Det får liksom duga så ett tag och vissa saker låter jag bli att fundera över just nu. Typ vaxdukarna som jag älskar. Och polyester. Men mina köksprylar börjar se bra ut efter det senaste årets plastbantning. Det finns fortfarande att göra men det kommer efterhand.

En sak i taget känns alltså som en bra princip. Enter Naturskyddsföreningen. Jag vill hylla dem en liten stund för deras fantastiska kampanjer och lobbyarbete. Jag är säker på att de har en hel del med eko-boomen att göra och följer du dem inte redan så marsch pannkaka. Hos dem hittar en alltid konkreta och enkla förslag på vad som kan göras som samtidigt är så där lagom mycket. Här kommer till exempel ett tips på fem enkla grejer att tänka på för att minimera kemikalier i ett barnrum, men hey, feel free att applicera var som helst. Och orkar du inte fem så välj en. Och gör du redan allt så hitta något annat. Eller bara njut av att du trots allt orkat igenom alla fem. Och sitter du på ett grymt enkelt tips son kanske inte alla tänkt på så langa fram det bara. Lycka till!

Kommentera

