Vi bara lyder

vi-bara-lyder-en-berattelse-om-arbetsformedlingen

Är Roland Paulsens nya bok som jag läste på ett par dagar. I motsats till hans tidigare alster är det här en lättillgänglig och behändig liten sak som dessutom är rätt rolig. Hur han har lyckats med det i en bok som handlar om Arbetsförmedlingen är mig en gåta men så är det alltså.

Boken är upplagd som ett reportage och vi får se insidan av Arbetsförmedlingens verklighet. Det är absurt, roligt och sorgligt på samma gång. Hur kunde det bli så här liksom? Samtidigt som det är ett reportage är det också ett ifrågasättande av arbetssamhället där Paulsen snabbt och enkelt ger hela kontexten till vår samhällsbyggnad på ett par sidor.

Jag märker att jag är dålig på att sälja in den men jag hoppas att ni helt enkelt tar mig på orden och läser den. För det är den verkligen värd.

Kommentera

