Påskestick

2015/04/img_3375.jpg
Jag lyckas inte komma upp ur den här svackan och påskhelgen har därför varit lugnare än jag hade föreställt mig. Jag har mest legat i soffan och har inte ens orkat baka bröd, trots att det har varit min plan varje dag.

Däremot har jag faktiskt orkat sticka lite grann. Garnet till övningströjan jag håller på med räckte inte helt så i avvaktan på nytt garn tog jag äntligen tag i den här gamla surdegen. Jag började sticka raggsockor till mig själv tidigt i höstas och var nästan helt färdig redan för flera månader sedan. Tyvärr är jag inte så bra på att läsa mönster och hålla mig till dem utan jag improviserar hejvilt, vilket oftast gör att det hela tar mycket längre tid.

Med just de här sockorna använde jag inget mönster alls utan satte ihop olika tekniker medan jag stickade. Den ena sockan blev därmed för liten och båda blev fel i tån när jag minskade av. Det tyckte jag uppenbart var urtråkigt och lade ett par nästan färdiga sockor i skåpet i fyra månader medan jag själv huttrade under en filt. Nu när solen kommit tillbaka och det finns hopp om livet igen bestämde jag att jag inte fick lov att börja med något nytt förrän sockorna var färdiga. Så jag repade upp och stickade om. Flera gånger. Eftersom jag inte riktigt kom ihåg hur jag gjorde förra gången. När jag äntligen fått till tårna gick ena hälen upp. Jag hade fäst dåligt tydligen så det var bara att sticka om den med.

Men nu. Nu är de färdiga. Och det är en sån fantastisk tillfredsställelse att använda raggsockor som jag själv stickat. Ovanpå alltihop är de ju mycket varmare och fluffigare än alla gamla urtvättade par som ligger i skåpet.

Resåren är helt vanlig och egentligen foten också. Det speciella med den här sockan är hälen, som alltid är min akilleshäl (höhö, jag ber om ursäkt). Eftersom jag tycker det är svårt har jag provat massor av olika sätt och det här är nog det enklaste. Hälen stickas helt enkelt sist av allt på precis samma sätt som tån. Det innebär att när hälen blivit sliten så är det enkelt att sticka dit en ny. När resåren är färdig stickas ett par varv på foten och sedan stickas ett garn i avvikande färg in på den undre hälften av foten. Fortsätt sedan att sticka färdigt hela sockan innan du tar bort garnändan i avvikande färg, plockar upp maskorna på sockan och stickar en häl med minskningar på samma sätt som tån.

Det är verkligen enkelt, men kruxet är att det kan bli svårt att mäta sockan på foten, vilket var anledningen till att en blev för liten. Bortsett från det är nog det här sättet det bästa för mig. Plus att jag älskar tanken på att jag kommer att kunna laga dem genom att sticka ny häl, även om jag ännu aldrig slitit ut ett par hemstickade sockor. Well, det känns bra i alla fall.

2015/04/img_3377.jpg

Comments
2 Responses to “Påskestick”
  1. Carina Lagerstedt Nilsson skriver:

    Vilka underbara sockor! Såna skulle jag också velat ha 🙂 Superduktigt att inte ge upp!

    Gilla

Kommentera

