Klyschigt

Vilken skön helg jag hade. Tänk, efter jobbet i fredags åkte vi hem och fixade matsäck. Sen åkte vi direkt till skogen där vi både promenerade en runda och lekte på skogslekplatsen. Pinnbrödet som skulle grillas var fortfarande deg när vi kom hem så det fanns inte mycket annat att göra än att tända grillen. Jag somnade lycklig och sov den sömn som kommer efter precis lagom mycket mental och fysisk utmattning. På ett positivt sätt. I skogen var jag just här och just nu och jag gjorde precis så mycket som kroppen orkade med. Det ger mig fortfarande ett lyckorus så här flera dagar efter.

2015/04/img_3428.jpg
På lördagsmorgonen hade jag en yogaklass inbokad så väckarklockan ringde klockan sju. Det är för tidigt en lördag. Alldeles för tidigt. Men jag gav mig iväg med ett halvt knäckebröd och några nötter i magen och hoppades att yogan skulle ge mig kraft. Men nope. Jag var alldeles urlakad men lyckades till slut ta till mig det som min yogalärare predikar om varje gång; att i yoga finns ingen prestation. Jag gick alltså ner och vilade i barnets ställning när det behövdes, och valde oftast det enklaste utförandet i en position. Det tog mig igenom passet och därmed tyckte jag att jag förtjänade köpebröd. Normalt bakar jag ju allt mitt bröd men nu var det slut och eftersom det finns ett ekologiskt surdegsbageri några hundra meter från yogan så vore det ju dumt att låta bli. Det blev ett spelt- och nässelbröd som fortfarande var ljummet. Visst var det jättegott, men för 50 kronor hade jag gjort det lika bra själv. Kanske är det bageri en ska satsa på i den där självhushållande kollektivbyn?

Efter detta hade jag väntat mig att behöva vila resten av dagen men jag lyckades till och med uträtta ärenden i två timmar. Köpcentrat höll på att ta knäcken på mig, men med förebyggande pauser och små mellanmål höll jag mig på benen ända tills vi var hemma vid middagsbordet igen. Det känns verkligen som att ta hand om ett spädbarn, men jag märker att med noggrann sov- och matplanering funkar livet så mycket bättre. En mat- och sovklocka vore nog inte så dumt.

Det blev tidig kväll på lördagen med och alltså fanns rätt mycket energi kvar på söndagsmorgonen. Huset blev städat och tvättmaskinen gick varm. Till och med katterna råkade ut för lite grooming. På kvällen hade jag ett nytt yogapass och vilken skillnad. Jag blev nästan hög av energin som flödade. Allt var så perfekt synkat och jag kände styrkan i min kropp så där som jag fortfarande tänker mig den, men som inte har funnits på länge.

Så. Yoga, sömn, mat och natur. Så himla klyschigt men skit samma. Jag älskar’t!

Comments
2 Responses to “Klyschigt”
  1. Annika (din kollega) skriver:

    Jag blir så glad för din skull! 🙂 I vilken skog finns sån där rolig linbana?! Jag vill dit!

    Gilla

Kommentera

