Systemet som kontrollerar sig självt

ETC skriver att Många som söker vård lider av utmattning | ETC.

Känns det igen? Problemen med stress och utmattning eskalerar och fortsätter det så här kommer det snart bli katastrof. Ändå vill man hävda att anledningen till ökade sjuktal är minskad kontroll från Försäkringskassans sida.

Hur blev det så här? Finns det någon som är nöjd med ett system som sliter ut människor och sedan misstror dem?

Jag ska avsluta min sjukskrivning efter semestern. Inte för att jag är frisk utan för att slippa misstron. Jag kan inte påstå att jag har blivit särskilt utsatt men systemets inbyggda mekanismer gör att jag sköter kontrollen själv. Åh, Foucault. Panopticon är ju redan här.

Comments
2 Responses to “Systemet som kontrollerar sig självt”
  1. Händelsevis skriver:

    Har förstått att det är stor skillnad på bemötande från försäkringskassans sida beroende på sjukdom. Spelar jag cancerkortet är det aldrig någon som frågar mer…

    Håller helt med dig om att det troligen är systemet som sliter ut människor. Man måste ju vara frisk för att orka med försäkringskassan samtidigt som man inte får vara för frisk för då slänger de väl ut en. Moment22.

    Gilla

  2. Hanna skriver:

    Och då är det egentligen inte bemötandet som är bekymret för mig. Jag har inte blivit särskilt illa behandlad, bara enligt reglerna. Det är reglerna det är fel på och attityderna de skapar.

    Gilla

Kommentera

