Skapandets kraft

Jag har stickat mig en sjal. Jag har ju länge känt att jag vill kunna skapa saker med mina händer och därför har jag envist tragglat med att försöka sy, virka och sticka. Youtube är bra och bloggar med. Jag lär mig efterhand och det är bra för min vansinnigt otåliga personlighet att tvingas ta det långsamt. Det går liksom inte att hasta stickning. Tvärtom är det lugnande och en kontemplerar rätt bra med stickorna i händerna. Dock får det absolut inte vara för svåra mönster. Jag vill ha mycket raksträcka så jag kan koncentrera mig på annat så den här sjalen är stickad i rätstickning med några ökningar som skapat mönster på varje varv. Det låter som piece of cake, men åh vad mycket fel det har blivit. Jag har repat upp och repat upp så jag tror att jag egentligen har stickat dubbelt så långt. Det svåraste är när jag tappat en maska. När det gäller slätstickning har jag oftast lyckats plocka upp den igen men på den här sjalen har det varit helt omöjligt. Därför finns det en hel del taffligheter som egentligen inte ska vara där, men det gör inte så mycket för nu är den äntligen färdig. En massa trådar ska fästas förstås och så ska den blockas, men annars så. Jag har stickat den i ljuvligaste ekologiska ull från organic knitters. Garnet heter Rosy Green wool och jag som oftast inte tål något som sticker minsta lilla kan faktiskt ha det direkt mot halsen. Ironin i att den blev färdig på årets varmaste dag går mig inte förbi, men tro mig, det dröjer inte länge innan jag är glad att jag kämpade på i värmeböljan.

2015/07/img_3559.jpg

2015/07/img_3558.jpg</a

Kommentera

