Klockan fyra är bara chefen kvar

Konstigt nog är det privata näringslivet föregångare när det gäller sex timmars arbetsdag. Jag har tidigare skrivit om Toyota i Mölndal och Brath i Örnsköldsvik som redan infört kortare arbetstid med full lön och alla förmåner kvar med goda resultat.

Här kommer ännu ett exempel: barnappsutvecklaren Filimundus i Stockholm lade hösten 2014 om arbetstiden från åtta till sex timmar per dag. Enligt företagets vd har produktionen förbättrats, arbetsmiljön har blivit bättre, rekryteringen har underlättats avsevärt och de anställda mår bättre och är mer tillfreds med livet och arbetet.

Inget av företagen är ju i min bransch så det blir svårt för mig att söka jobb hos dem, men kanske någon av er där ute? Själv får jag nöja mig med att gå ner i tid och därmed också i lön. Det är så det fungerar i en kommunal verksamhet när en slitit ut sig.

 

Kommentera

