Hemester igen

När har du semester? måste vara den mest utslitna frasen under sommarhalvåret i Sverige. Inte konstigt i och för sig, men liksom vädret är det något som ska avhandlas med allt och alla och helst jämt. Frågan följs tätt efter av: Vad ska ni göra då? Och förhoppningsvis har en då laddat upp med massor av sommarplaner för att slippa komma med ett försmädligt: vi ska bara vara hemma. Och det är ju svårt det där. För jag förstår precis längtan efter nya upplevelser. Jag brukade vara den som aldrig hade mer än två veckors ledighet i följd och som planerade in varje minut av ledigheten för att få ut mest möjliga av den. Och jag minns det inte som något negativt. Jag orkade komma hem sent på kvällen innan det var dags att börja jobba. Jag frodades av nya miljöer och leva i en resväska.

Men nu är livet annorlunda. Nu är jag utmattad. Och även om jag snart ska bli friskskriven och jobba 75% så kommer jag fortsätta räkna mig som utmattad. För jag är inte säker på att jag någonsin blir som jag var förut. Så jag måste ta hänsyn till vad jag orkar med på ett annat sätt nu än tidigare. Men livet har också förändrats på andra sätt. Jag har ett fast jobb. De tillfälliga uppehållen mellan olika jobb och studier finns inte längre utan mina fem veckor per år ska räcka till återhämtningen. Jag har barn, hus, katt och odlingar. Allt kräver arbete och är mer svårförflyttade än jag. Jag har också en sambo som inte alls ser resandets tjusning på samma sätt som jag gör, vilket så klart påverkar semesterplanerna.

Å andra sidan så har jag ett hem jag trivs i, en familj jag alltid gärna vill ha mer tid med, härliga grönsaker som mognar i trädgården och en bokhylla full med böcker och stickningar.

2015/07/img_3563.jpg

2015/07/img_3564.jpg
Varför skulle jag vilja åka bort? Vi bor i Skåne, dit många faktiskt reser för att semestra, med både hav och storstäder inom kort avstånd. Vi har tid med långfrukost, slöläsning i solstolen, filmkvällar, kvällspromenader och badutflykter. Så nästa gång frågan kommer upp så borde kanske svaret vara: vi ska äntligen få vara hemma. För är det något jag alltid vill så är det att ha mer obokad tid därhemma.

Så. I år ska vi vara hemma. Hemester. Men i förhoppningsvis lagom skala ska vi också åka iväg och hälsa på släktingar ett litet tag. Jag har längtat till skogen så länge nu och i sommar ska jag få vara i en stuga i den västgötska skogen. Jag ska elda i vedspisen, grilla korv och plocka blåbär. Se på solnedgången, lösa korsord och sticka. Och sen ska jag åka hem till mitt hus som är inrett precis efter mig och mina behov och vara utvilad. Det ser jag fram emot.

Vad ska du göra på semestern?

Comments
3 Responses to “Hemester igen”
  1. Tant Sviskon skriver:

    Vad vi ska göra på semestern? Så lite som möjligt brukar jag svara. Eller, ligga på rygg. Vi har också hemester i år, och det känns ljuuuuuvligt. Min stressnivå innan semestern var låg och skön, och idag sitter barnen och jag inne och kollar på film/spelar minecraft. Alldeles lagom.

    Gilla

  2. Karin skriver:

    Vilket bra ord! Jag har inte hört det förut, men hemester är just vad jag har. Jag tar dagen som den kommer och gör vad jag känner för och vädret tillåter. Promenerar, läser, löser korsord, åker båt, tar med termosen och fikar utomhus…

    Gilla

Kommentera

