Hur en mår bättre när en slipper vara sjuk

Idag har jag haft semester i två veckor och har därmed två veckor kvar. Det betyder att jag numera inte längre är sjukskriven utan att jag egentligen kan titulera mig frisk. Inte för att jag är helt återställd, men åtminstone på pappret är det så.  Det gör mig av glad av så många olika anledningar.

Jag slipper till exempel mer kontakt med försäkringskassan. Jag slipper boka in fler läkarbesök. Jag slipper att ruta in mitt liv i tidsfrister tills nästa sjukskrivning går ut. Jag slipper förklara för kolleger att jag inte har det gött som jobbar 50% utan att jag är sjukskriven för att jag inte klarar mer. Jag slipper slingra mig i kontakt med användare på biblioteket jag jobbar på angående vad jag egentligen gör nu för tiden när de ser mig så sällan. Jag slipper våndas över ekonomin. Jag slipper rädslan för att bli av med sjukpenningen.

Istället får jag en tydlig och rutinartad vardag. Jag ska jobba 75% och kommer att veta exakt hur många timmar och vilka arbetsuppgifter det innebär per dag framöver. Jag kommer att veta hur mycket pengar jag har att göra med varje månad. Jag kan meddela fritids hur schemat kommer att se ut under hösten utan att behöva sväva ut i någon vag förklaring om nedsatt arbetstid och varierande timmar. Jag kan fokusera på att klara av vardagen som den ser ut just nu istället för att vänta på någon suddig framtid.

När jag sätter det hela på pränt kan jag se att det som blir den tydligaste skillnaden är att förväntningen om förändring försvinner. Jag har hela tiden känt att jag  borde leva upp till omgivningens förväntningar om hur en rehabilitering från en utmattningsdepression ser ut. Att jag borde bli bättre, orka mer, gå upp i arbetstid i ett stadigt tempo. Nu behöver jag inte hela tiden vänta mig att saker ska förändras. Jag kan satsa på att hitta sätt som fungerar nu och i framtiden. Så. Himla. Skönt!

Men jag mår också bättre. På riktigt. Den tydligaste skillnaden är att min kropp orkar mer. Halleluja! Jag kan fortfarande bli ordentligt hjärntrött. Jag tappar ord. Minns saker dåligt. Klarar inte stökiga miljöer. Men min energitank börjar äntligen ha fyllt på reserven. Jag orkar mer fysiskt än på länge och jag känner att kroppen vill saker den inte velat på länge. Jag har börjat med de där promenaderna som hela tiden varit meningen. Cyklar lite, åker lite inlines ibland. Lite enkel styrketräning emellanåt. Och det känns bra!

När jag tar i för mycket och för länge behöver jag fortfarande tanka på med vila med slutna ögon. Kroppen hamnar i Duracellkanins-mode och kan inte varva ner. Jag blir otroligt trött och kan inte varva ner på flera timmar. Men då vet jag varför och att jag faktiskt får skylla mig själv. Jag borde ha planerat in vila innan jag kom dit och för det mesta lyckas jag med det. En vanlig dag räcker det oftast med att ligga ner en liten stund emellanåt så orkar jag lite till sen.

Så alla ni som börjar förlora hoppet. Det går faktiskt att bli bättre! Det kommer.

Summa summarum. Jag mår bättre. Det är skönt att vara friskskriven. Jag behöver rutiner. Hoppas det går bra att gå upp i tid efter semestern. Slut på meddelande.

Comments
4 Responses to “Hur en mår bättre när en slipper vara sjuk”
  1. baraanna skriver:

    Roligt att du mår bättre. Jag kommer tipsa en bloggvän, som just nu inte mår så bra att läsa din blogg…

    Gilla

  2. Matilda skriver:

    Hurra för dig! Hoppas hösten kommer gå bra och att 75% blir en bra nivå för dig

    Gilla

Kommentera

