Bee’s Wrap

Äntligen har vi skaffat Bee’s Wrap. Det är länge sen jag skrev om det och jag har tänkt mig att skaffa det, men snålheten bedrar som bekant visheten. Nu har vi i alla fall äntligen skaffat hem ett kit med tre wraps i olika storlekar. De doftar gott och kryddigt av just bivax och är lite lätt klistriga att ta i. När de ska användas fungerar de som plastfolie, men utan de otäcka ingredienserna. Istället är de tillverkade av ekologisk bomullsmuslin som är täckt med antibakteriell bivax, jojobaolja och kåda. Arket läggs över det som ska täckas och värms försiktigt med händerna. Ganska omgående formas duken efter det föremål som ska täckas, till exempel en skål, och skapar därmed en försegling. Vi har använt våra ark till att täcka det mesta och det fungerar till och med bra att slå in osten i den.DSC00850 Enda minuset är förpackningen som wrapsen kommer i, vilken är svår att återanvända då den är så snäv och smal. Eftersom dukarna kan diskas, torkas och användas igen vill en ju gärna kunna förvara dem på ett bra sätt mellan användningarna. Jag får nog fundera ut något annat för alla tre kommer alltså inte i sin pappförpackning efter att de en gång varit ur den. Jag har sett att en del provar på att göra sina egna wraps men jag vågar inte uttala mig om huruvida resultatet blir lika bra som de köpta. Jag känner mig inte hugad att prova utan håller mig till den köpta varianten.

Våra Bee’s Wraps kommer från Lapland Ecostore, där jag ofta handlar prylar. Ja, i alla fall ofta för att vara jag. Jag tycker de har ett bra utbud och ger bra service och vill därför gärna rekommendera dem, helt utan någon som helst sponsring.

Har du andra tips till köket? Jag är alltid på jakt efter plastfria lösningar så tipsa gärna.

Comments
5 Responses to “Bee’s Wrap”
  1. Tant Sviskon skriver:

    Jag bara viker ihop mina och lägger dem i en låda mellan varven, det verkar funka fint så. Kommer du på något bättre får du gärna tipsa!

    Gilla

  2. Matilda skriver:

    Ett tips är att nöta in att de bara ska diskas i kallt vatten. Jag snurrade till det och trodde det var ljummet och nu fungerar några av dem inte så bra längre 😦

    Gilla

  3. Liie skriver:

    Det där måste jag titta närmare på och läsa mer om, låter ju väldigt praktiskt med något som kan återanvändas så man slipper plastfolien. Tack för tipset!

    Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] en produkt från ett nystartat svenskt företag som heter Mårda. Produkterna påminner starkt om de jag tidigare skrivit om från Bee’s Wrap med den skillnaden att dessa produceras i Sverige av återvunna textilier och finns i fler format. […]

    Gilla



Kommentera

