Att äntligen hitta en hobby

Jag stickar fortfarande. Äntligen har jag hittat något som håller i sig och som jag kan längta efter att få göra. Little did I know den där gången i högstadiet när jag repade upp stickningen och bytte till träslöjd. Det blir inte så väldigt många färdiga projekt för jag repar upp och gör om väldigt ofta, men det fantastiska är att det inte spelar någon roll. Det är kul i alla fall. Men en del har blivit färdigt. Bland annat den här mössan som jag började på mitt i högsommarvärmen.

IMG_3778-0

Tekniken påminner om patentstickning och var rolig att sticka. Tyvärr tycker jag det är svårt att plocka upp tappade maskor så snart det gäller något annat än räta maskor och det gällde särskilt den här mössan. Den är nog stickad två gånger om innan det lyckades och egentligen blev den aningen för lång men det finns inte en chans att jag tar upp den igen. Jag är tillräckligt nöjd och använder den både titt och tätt faktiskt. Så i år är första gången jag planerar att ge bort stickade plagg i julklapp. Jag ser fram emot det som ett litet barn och kan inte fatta att jag har missat grejen med att ge bort egengjorda presenter i så många år.

Jag är glad att jag gillar att sticka. Det känns härligt och mysigt att gå och fundera på vad en ska hitta på för projekt härnäst och att se fram emot att få se sin stickning färdig. Framför allt är jag glad för att det hjälper mig att koppla av.  När rastlösheten river i kroppen men jag är för trött för att orka göra något, då är stickningen bra att ha. Jag ser på tv och gör något nyttigt på samma gång (nej, Luther, jag har inte glömt dig även om jag försöker). Den hjälper mig också att sakta ner. Det går liksom inte att sticka för fort. Det tar den tid det tar. Och när det blir fel tar det ännu längre tid och det är bara att acceptera. Och det är något jag behöver lära mig. Ta det långsamt och acceptera att bättre än så blir det liksom inte.

Comments
One Response to “Att äntligen hitta en hobby”
  1. Händelsevis skriver:

    🙂
    Håller med dig totalt! Just nu sitter det en barn-väst på stickorna. Väst är hjärtegrynets favoritplagg just nu och jag hoppas givetvis på succé när den väl är klar!

    Gilla

Kommentera

