Sjukdomsinsikt

Jo, men det gick bra. Det var en alldeles föredömligt inkännande och fin läkare som lyssnade, tog in och sen talade om för mig hur det skulle bli nu. Som ändrade min diagnos till utmattningssyndrom och tog bort det där bihanget depression, som har klistrat fast vid mig som ett gammalt plåster. Jag är inte längre deprimerad. Jag är utmattad.

Precis vad jag behövde. Så nu är jag heltidssjukskriven igen och det känns så skönt. Jag fick en annan ro i kroppen nu när jag vet hur de närmaste veckorna ska se ut. Nu när jag vet att jag är sjuk igen, även om jag på något vis tyckt att jag vetat det hela tiden.

Det är svårt det där med sjukdomsinsikten. Jag vet inte om jag någonsin kommer att lära mig förstå, men igår efter läkarbesöket satt jag med en konstig känsla i kroppen av att ha överdrivit min situation. Att jag kanske fått det att låta värre än vad det är. För jag kanske inte behöver vara sjuk på heltid egentligen, jag menar jag har ju varit så mycket sämre. Min sambo sa att när jag tycker att jag brer på så berättar jag bara hur det är. Att jag annars underdriver mitt mående och det kanske han har rätt i. Jag har verkligen tappat lusten att tala om det. När folk frågar hur jag mår känner jag mig som världens största lögnare när jag glatt kvittrar: jo tack, och själv då? För jag önskar att frågan inte skulle ställas så att jag slapp väja för den. För bra mår jag ju inte. Jag tror av och till att jag håller på att bli sjuk. Jag tar tempen för att se om jag har feber. Men det har jag inte för jag är inte förkyld och jag har inte influensa. Jag är utmattad. Och det känns ungefär likadant. Fast någonstans har det blivit så normalt att jag inte längre minns hur det känns att må bra. Så då kanske det här tillståndet ändå på något sätt är ”bra” eller i alla fall normalt. Det är inte det sämsta just idag, det var det igår, så då kanske idag ändå är bra. Fast det är inte det. Jag måste komma ihåg att det är det inte. Det här är inte bra. Det här är verkligen mycket dåligt.

Comments
5 Responses to “Sjukdomsinsikt”
  1. humlegården skriver:

    ❤ skickar lite styrkande kärlek*

    Liked by 1 person

  2. hippiemamman skriver:

    Vad bra att du fick en heltidssjukskrivning och att läkaren var förstående. Hoppas att du får möjlighet att återhämta dig bra nu! (Relaterar till det med sjukdomsinsikten. Jag blundade hela 2014 och kisade 2015…suck!)

    Gilla

  3. Matilda skriver:

    Skönt att den nya läkaren var så förstående. Hoppas att sjukskrivningen ger dig ro och styrka, och att det får ta den tid det tar.

    Liked by 1 person

Kommentera

