Sjukjobb

Jag är så utmattad och känner mig så sjuk. Jag hade lite hopp om att det skulle vara aningen bättre idag, men den förhoppningen är borta.

Jag har många gånger ångrat mitt beslut att friskskriva mig i somras för att istället gå ner i tid på jobbet. Det kändes rätt just då för jag var så less på att känna mig sjuk och misstänkt och att behöva rapportera till olika instanser hela tiden. När ekonomin blev sämre ångrade jag mig. Här hade jag lagt ner min själ och min kropp i mitt arbete, blivit utsliten och sjuk och sen kände jag mig dessutom tvungen att avstå från sjukpenningen. När en ny sjukskrivning närmade sig kändes det bittert eftersom jag nu bara skulle få sjukpenning på en deltidstjänst istället för på en heltidstjänst trots att ingenting i grunden förändrats för mig.

Nu förstår jag mig själv så bra efter att precis ha lagt på luren med försäkringskassan. Att vara sjuk är hemskt arbetsamt. Sedan min initiala kontakt med vårdcentralen i början på februari i år har jag ringt massor av olika nummer, stått i telefonköer, redogjort för minst tio personer vad det är för fel på mig, loggat in i otaliga digitala system för att få ordning på ersättningar, fått extremt lite pengar utbetalda och nu återigen varit tvungen att förklara alltihop för försäkringskassan. Jag har tydligen gjort fel i min ansökan och det måste göras om för att det ska kunna bli någon utbetalning alls. Detta trots att jag, eftersom jag vet hur besvärligt det är, gjorde det så lugnt och metodiskt jag kunde och dessutom skrev förklarande texter med hur jag menar i min ansökning. Som tur är fungerar mina kognitiva förmågor bättre nu än för två år sedan för annars kan jag lova att det hade blivit både pannkaka och depression av det här.

Igen känner jag mig ifrågasatt och ganska värdelös som måste ligga staten till last och som kanske inte egentligen är så sjuk utan borde ta mig i kragen och jobba istället. Det är ingen som har sagt det men det är inbyggt i systemet. Alla försäkrar mig om att jag måste tänka på mig själv och att det är viktigast hur jag mår, men i nästa andetag pratas det också om hur min frånvaro inte får drabba andra, hur jag snart kommer att vilja jobba igen och om att vi naturligtvis planerar för återgång i arbete så snart som möjligt.

Efter gårdagens samtal med lönekontoret (som ringde 07.20 till någon som är utmattad med sömnstörningar) visade det sig att jag har en löneskuld som nu ska betalas tillbaka eftersom rapporteringen inte gått rätt till. Idag får jag veta att jag kanske måste göra om min ansökan för vård av barn eftersom jag inte kan söka om både sjukpenning och vård av barn under samma period. Det vet jag väl! Jag försöker bara vara lite sjuk i fred här och har varken ork, lust eller förmåga att sätta mig in i alla skitsystem och skitregler som jag ska förhålla mig till nu när jag är för sjuk för att klara av mitt jobb. Något måste väl ändå en sjukling prestera andas strukturerna. En möjlighet hade ju varit att inte krångla till allting så förbannat så att det var möjligt för en normalbegåvad (trots allt med akademisk examen) person att lyckas. Helst skulle jag vilja säga upp mig och checka ut från samhället helt och hållet. Inga läkarbesök, ingen försäkringskassa, inget jobb. Bara jag och min vardag och andrum att äntligen få bli frisk.

Well. Jag hade planer på att skriva om lite roligare saker idag. Tvättnötter, dinkelkuddar och ekologiska affärer till exempel, men det får visst anstå lite grann. Jag orkar inget mer idag.

Comments
4 Responses to “Sjukjobb”
  1. hippiemamman skriver:

    Åh, man blir ju så trött! (Jag gjorde också den grejen för övrigt. Gick ner på deltid 75% och har fått ganska kass SGI/sjukpenning efter det. Suck.)

    Liked by 1 person

  2. Carolina skriver:

    Försöker skicka dig styrkekramar via kommentarsfältet här, får se om det går… Har läst i din blogg nu och förstår hur dåligt du mår (och har inte haft en aning – vi har ju inte träffats så ofta). Så himla…åh! Önskar du kunde få bara stänga av allt det där med krav och telefon och regler och förväntningar och skit och bara gå ut i solen och sitta och titta på hur det växer grönt utomhus nu. Som du säger: få tid att bli frisk. Tänker på dig!

    Gilla

Kommentera

