Tvättnötter

Efter två års funderande har jag nu äntligen skaffat tvättnötter. Än så länge vet jag faktiskt inte vad jag tycker. Jag har tvättat några tvättar med dem och tycker nog att det har blivit rent, men å andra sidan, hur vet en egentligen det? Om tvätten är fläckig eller luktar väldigt illa är det ju inte så svårt, men om den är lite mer vardagssmutsig så där? Well, om jag inte kan avgöra om det är rent så är det nog rent. Konstigt vore det ju annars. 

Jag känner mig dock inte överförtjust. Hur många nötter ska en använda egentligen? Och hur många gånger kan de återanvändas? Om de kan återanvändas, blir sista tvätten lika ren som den första? Ja, det känns lite jobbigt med tvättandet när jag är så ovan. Har ni några erfarenheter?

  

Comments
5 Responses to “Tvättnötter”
  1. Tant Sviskon skriver:

    Jag läste på lite om det där för några år sedan och hittade den här:
    http://www.radron.se/tester/boende-tradgard–husdjur/tvattbollar/
    Sedan dess använder jag vanligt tvättmedel, Grummes tvättsåpa.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Ja, jag har också läst det där och skrev ett inlägg om det för några år sen. Jag minns inte riktigt varför men jag var inte riktigt nöjd med metodiken hos Råd och Rön. Får kolla upp om jag kan minnas varför.

      Gilla

  2. Minna skriver:

    Jag älskar din tidshorisont, jag har en liknande. Folk brukar tycka att det är konstigt, men jag har vant mig (av tvingande nödvändighet) vid att inte kunna räkna med att ”få saker gjorda” sådär. Jag spanade (när möjligheten till en liten stund att orka uppenbarade sig – inte kontinuerligt :-)) efter hallmatta i typ 4 år. Men så är jag petig. Nu har jag lyckats och är väldigt nöjd. Nu ska jag väl ta tag i någon annan av de där sakerna jag funderat på i några år.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det finns ju både fördelar och nackdelar med att låta det ta sin tid. Jag är egentligen alldeles för otålig och snabb i både tanke och kropp för att tycka att det är rimligt men av anledningar och orsaker så blir det oftast så. Som tur är blir resultatet oftast bättre på det viset. Och så blir det billigare. 😉

      Gilla

      • Minna skriver:

        Haha – jag blev lite till mig i igenkännandets glädje och lät lite för positiv – anledningen till att det blir så är ju inte rolig, och det är plågsamt att vänja sig och förstås helt orimligt att en liten skitsak ska behöva flera år för att åtgärdas. Men när det nu är som det är är det också lite komiskt.

        Liked by 1 person

Kommentera

