Ekonomisk demokrati

Eftersom jag är för snål för att betala för att lägga in en video direkt i inlägget blir det återigen en länk. Jag vill dock verkligen uppmana er om att se filmen Ekonomisk demokrati som finns på urplay för den är spännande, visionär och upplyftande. Det finns så många alternativ till det här själlösa, naturvidriga samhället som inte riktigt syns i bruset. Var en del av alternativet. Lyssna, titta, läs, dela vidare och prata om det! Vi är många, och många kan skapa förändring.

Filmen Ekonomisk demokrati handlar om hur marknaden ska kunna demokratiseras. Arbetslivet jämförs med vårt övriga liv där vi har politisk demokrati medan vi på arbetsplatsen närmast är livegna. Vår arbetsgivare kan bestämma var vi ska vara på vilken tid, när vi får äta, när vi får gå på toaletten och hur vi får vara och uttrycka oss. Hur kan det komma sig att det inte ifrågasätts mer? Det stora exemplet är demokratiska kooperativa företag där arbetarna äger företaget, vilket leder till bättre arbetsmiljö, bättre arbetstider, större upplevelse av att vara respekterad och värderad och större lojalitet gentemot företaget. Det innebär också att ökad vinst inte innebär expansion och pengar rakt ner i fickan utan snarare tas ut i ökad fritid och större möjligheter att göra det en blir lycklig av.

LO intervjuas och blir helt ställda av frågan. Svensk Näringsliv avfärdar det som inbillning och ineffektivt. Forskare i ekonomisk historia, sociologi och filosofi intervjuas och visar på svårigheterna med att förändra systemet eftersom politiska beslut håller oss fångna i kapitalismen. Trots det finns det forskning som visar på hur ett alternativt system skulle kunna se ut.

I USA är det mycket vanligare med kooperativa företag än i Sverige och där har man intervjuat arbetare på ett dylikt företag, men också filosofer och kooperationsforskare i USA som visar på den ekologiska hållbarhet som blir resultatet av ekonomisk demokrati. Lokalt rotade företag som styrs av dem som arbetar och bor där är naturligtvis inte intresserade av att förstöra miljön på sin egen bakgård. Ekonomisk demokrati påstås också sätta stopp för den ökade tillväxt som är det stora hotet mot vår miljö och vårt klimat i och med att maximering av vinst inte längre är intressant på samma sätt när det inte är kapitalet som har makten över produktionen.

Se den och diskutera med mig. Jag behöver prata om det här känner jag. Ska vi starta kooperativt företag tillsammans?

Comments
11 Responses to “Ekonomisk demokrati”
  1. riktliv skriver:

    Jag är helt för tanken. Idag drivs företag av kapitalvinster, att en liten andel personer ska bli allt rikare medan den stora massan som säljer sin arbetskraft per timme får allt större krav på sig att leverera mer på kortare tid för att öka vinster som de inte får ta del av eller påverka hur de ska användas.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Precis så! Jag är inte främmande för arbete som sådant men har svårt för den ideologi som omgärdar dagens arbetsmarknad. Tyvärr berättar filmen också om hur svårt det är att starta dylika företag i Sverige. Inte konstigt att de är så få men enligt Svenskt Näringsliv är det alltså för att de är ineffektiva. Tänk att det är ok att sitta och ljuga rakt av trots att det finns forskning som visar på det motsatta.

      Liked by 1 person

      • riktliv skriver:

        Vad ska vi starta? 😉

        Gilla

      • Hanna skriver:

        Ja det är ju kruxet. Jag har spenderat mina år som sjukskriven med att fundera på vad jag skulle kunna syssla med som egen företagare men det är ju inte snutet ur näsan precis. Just nu är mina idéer (där flera tyvärr förutsätter startkapital och mark) någon slags kombinerad verksamhet med bed & breakfast, odlingar av något slag, möjligen med café, djur, visningar, plantskola och kurser. En plats att besöka helt enkelt där det finns närhet till djur och natur, lokalt odlad mat och möjlighet att handla med sig hem. Det är ju en stor munfull att ta sig an själv så det vore väl alldeles ypperligt att driva som kooperativ.

        Min något mer genomförbara ide handlar om stöd och korrekturläsning till uppsatsskrivande studenter.

        Just nu orkar jag dock ingenting men det lyfter mig att fundera över vad framtiden skulle kunna innehålla.

        Liked by 1 person

  2. Händelsevis skriver:

    Detta låter ju jätteintressant! Måste definitivt se filmen! Återkommer efter 🙂

    Liked by 1 person

  3. Tobias skriver:

    Jag tipsar starkt att se filmerna/dokumentärerna; ”The Choice is Ours” och ”Zeitgeist Moving Forward” på Youtube (båda kan ses med svensk text). De presenterar bägge lösningar på dagens ohållbara samhälle + att de är väldigt informationsrika och allmänbildande.

    Gilla

  4. Tobias skriver:

    Jag tipsar starkt att se filmerna/dokumentärerna; ”The Choice is Ours” och ”Zeitgeist Moving Forward” på Youtube (båda kan ses svensktextade). De presenterar båda två lösningar på dagens ohållbara samhälle – där tyvärr klyftorna ökar för varje år. Filmerna är väldigt informationsrika och allmänbildande.

    Liked by 1 person

  5. Åsa skriver:

    Tack för bra dokumentär-tips! Intressanta idéer och upplägg, det känns hoppfullt att det finns andra möjligheter än så som det funkar idag. Det är bara frustrerande att världen bara fortsätter i samma hjulspår trots klimatförändringar och sjukskrivningar m.m. som ju är ett bevis på att det nuvarande systemet inte funkar! Påpekar man det får man höra att man är naiv, men jag tänker att jag i så fall gärna är naiv för om man inte vågar drömma om förändring så kommer det definitivt inte att ske någon förändring 🙂

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Ja men ELLER HUR? DE kan vara naiva som tror att saker bara ordnar sig av sig själva. Det här systemet har ju skapats av människor. Kapitalismen är ingen naturlag men den har nästan lyckats övertyga mänskligheten om det. Fortsätt vara naiv, det ger mig framtidshopp.

      Gilla

  6. hippiemamman skriver:

    Jag och F kollade på den igår och jag fick liiite framtidshopp! Har läst lite om det i Russel Brands bok Revolution, men annars har det varit rätt tyst på den punkten.

    Ser ju själv fördelarna i t ex dotterns föräldrakooperativa förskola där pedagoger och familjerna tillsammans kan utveckla och förbättra. Nyligen fick personalen t ex välja mellan utökad friskvårdspeng eller en fri karensdag per år. (Behöver jag säga att vi haft samma personal i tio års tid eller mer?) Det finns även en personalkooperativ förskola i närheten som är väldigt uppskattad.
    Även Fs företag drivs ju som ett slags kooperativ. De är fyra personer som tar ut samma lön och kommer att dela på aktieutdelningar (inga finansiärer, it-företag). Han känner ett väldigt lyft nu när han vet att hans ansträngningar inte leder till att några finländska ägare blir rikare utan att det går till honom och hans tre kollegor.

    Vanliga företag känns ärligt talat som pyramidspel, så här kan vi inte ha det! (Är allt mer tveksam till att gå tillbaka till mitt jobb av den anledningen nu när ögonen öppnats. Är rätt sur på de franska ägarna som köpte upp byrån för två år sedan och förstörde en massa av vad vi hade. Det är så illa att några få äger allt och bara blir rikare och rikare. MEN det ger ju trygghet i form av en inkomst och den tryggheten behöver jag när jag ska börja arbetsträna sen… Suck! (Men jag har avlägsna starta egetplaner också för friskare tider.))

    Tack för tipset! ☺

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag håller med dig om att det liksom inte kan få vara så här. Jag är ju anställd kommunalt och det är klart att det ger en större trygghet och en del förmåner men samtidigt så beter de sig som vilken arbetsgivare som helst. Fast det inte handlar om att öka vinsten så handlar det om att inte behöva höja skatten vilket leder till besparingar av antingen personal eller verksamhet. Facklig samverkan uppmuntras på pappret men motarbetas i realiteten. Jag blir så trött på att allt ska vara en kamp när vi skulle kunna jobba fram bra lösningar för alla. Jag är också sugen på att starta eget men mina kompetenser ägnar sig inte riktigt för det så som era verkar göra. Grunnar ofta på vad som skulle kunna funka, bara för att slippa vara anställd och maktlös. Jag skulle gärna jobba i ett kooperativ om möjligheten fanns. Tack för kommentaren. Det är kul att kunna diskutera med någon.

      Liked by 1 person

Kommentera

