Självkänsla

Det här med dålig självkänsla. Vad betyder det egentligen? Är det på grund av min låga självkänsla som jag är sjuk? Och paradoxen i att få veta att jag är bra oavsett vad jag presterar men att jag måste jobba med min självkänsla. 

Jag måste alltså ändra på mig själv. Jag som är bra som jag är känner mig dålig för att jag har dålig självkänsla och måste prestera något för att bli frisk. Är det bara jag som upplever den paradoxen? Är det bara jag som känner en falsk ton skorra i hela det här mindfulness- /självhjälps- /laga individ-samhället?

Comments
8 Responses to “Självkänsla”
  1. Händelsevis skriver:

    Och då är det alltså inte bara ditt eget fel att du är sjuk utan också ditt ansvar att bli frisk. Varje person är sin egen lyckas smed och mår man inte bra får man faktiskt ta sig i kragen rycka upp sig sluta gnälla och SE TILL att man mår bra!!! Yadayda i all oändlighet. För det låter ju som ett oerhört lockande samhälle att leva i. Nej tack säger jag, är det så, kan det lika gärna vara för min del. Om inte samhället är till för att vi ska SLIPPA vara vår egen lyckas smed så tycker jag faktiskt inte det är någon idé att ha ett samhälle alls!
    Kanske skulle vi prova den totala upplösningen av sanhällskonstruktionen istället? Det lär ju bli billigare i alla fall….

    Liked by 1 person

    • Hanna skriver:

      Jag erkänner att jag har låg självkänsla och att det kan vara ett problem. Men att tuta i någon med låg självkänsla att den bär ansvaret för sin egen situation lägger bara sten på bördan. För om det är mitt eget fel att jag blivit utmattad så är jag ju jättedålig (enligt premissen att jag är vad jag presterar) och då mår jag följaktligen ännu sämre.

      Tänk om någon skulle säga att det verkligen inte är mitt fel. Att jag har hamnat i en orimlig situation men att jag när jag vilat mig och mår bättre kommer att få mer hjälp och stöd. Det vill inte min arbetsgivare för det kostar pengar. Och resultatet blir att det är jag som inte klarar av mina arbetsuppgifter och att det därför är fel på mig.

      Jag förstår allt det här teoretiskt men vad ska jag göra när det KÄNNS som om det är mitt eget fel?

      Då känns det fint att du förstår precis hur jag menar med mitt skissartade inlägg. Tack för ditt stöd. Tänk att det kan betyda så mycket vad en främmande person som jag aldrig träffat tycker.

      Gilla

      • Händelsevis skriver:

        🙂
        Håller med dig precis! Det är bedrövligt med allt skuldbeläggande som det är! I detta fallet är det extra bedrövligt eftersom det liksom blir kaka på kaka. Är så förvånad att du inte får mer vettig hjälp? I min naivitet trodde jag att det fanns mer expertis kring utmattning och mer ambitioner att hjälpa till med länkningsprocessen på riktigt. Inte bara komma med råd om att ”förbättra självkänslan”. För det görs ju liksom inte i en handvändning. Hur tänker de att du ska göra?

        Gilla

      • Hanna skriver:

        I ärlighetens namn syns ju inte allt här på bloggen. Mycket av det jag skriver här försiggår i mitt huvud och handlar om hur jag upplever situationen. För många fungerar det säkert bra med den hjälp de får. Jag ser det bara som ett samhällsproblem som ska lösas på individnivå vilket jag inte tycker att det ska. Och är antagligen känsligare än många andra (hsp), men det förringar ju inte (eller borde inte förringa) min upplevelse.

        Gilla

  2. Minna skriver:

    Min vän arbetsmiljöforskaren brukar gå igång på just detta och hålla långa väldigt roliga utläggningar om hur bisarrt det är. Arbetsplatserna satsar alla pengar på ”hälsocoacher”, mindfulnesskurser och gymkort för de anställda istället för att ta itu med arbetsmiljön och se till att folk orkar jobba utan att bli sjuka. Om man bara lägger krut på individåtgärder och inget på att se till att systemet fungerar, så läggs både skuld & ansvar på individen. Klart ocharmigt.

    Liked by 1 person

  3. Tant Sviskon skriver:

    Jag läste Stå fast av Svend Brinkmann för ett tag sedan och kände mig fasligt uppiggad. Inte så att jag höll med om precis allt han skrev om, men för att det var ett sådant annorlunda perspektiv på hela den där grejen.. Här är en länk till en artikel om honom och till boken:
    http://www.dn.se/insidan/psykologiprofessor-gor-upp-med-sjalvhjalpstrenden/
    http://www.adlibris.com/se/bok/sta-fast-9789113069371

    Gilla

Kommentera

