Skära ner kostnader och tomater

Nu när jag går hemma hela dagarna har jag tid att fundera igen. Jag blir mer och mer övertygad om att jag inte bara vill utan faktiskt måste ändra på mitt liv. Downshifting är vägen dit för mig och den viktigaste biten handlar om att dra ner på kostnaderna. Jag kommer inte att ha några möjligheter till större inkomster eller passiva inkomster utan måste fokusera på att ha en låg utgiftsnivå.

En stor utgift är maten och beroende på hur en prioriterar finns det mycket pengar att spara där.  Som jag tidigare skrivit så köper vi allt som går att få tag i ekologiskt.  Det kostar en slant men jag är beredd att ta den kostnaden. Vi äter för det mesta vegetariskt men varierar ibland med kött och fisk. Eftersom jag lätt saknar tuggmotståndet från kött använder vi oss av en hel del ersättningsprodukter så som soja och quorn. Det är inte särskilt billigt men när jag lyckas med rätter som inte använder sig av dylika produkter, smakar gott, är hälsosamma, billiga och vänliga mot miljön så jublar mitt snåla hjärta. Som gammal inbiten kött- och husmanskostätare kan jag tycka det är svårt att hitta goda och prisvärda vegetariska recept så jag tänkte helt enkelt börja slänga ut lite sådana här emellanåt när jag tycker att jag har något bra i rockärmen, och hoppas på att få en uppsjö av tips bland kommentarerna.

I alla fall. Hemligheten i god vegetarisk mat ligger oftast i kryddorna och tillbehören. Jag har insett att det inte är slösigt att ha en god pecorino i kylen eftersom det ofta är den som piffar till den tråkigaste sallad. Att fräsa på lite frön eller slänga i lite nötter gör underverk för smak, konsistens och näringsinnehåll och är därmed en bra investering att ha i skafferiet, även om det kostar en liten slant.

En rätt jag ofta tycker låter såå trist och tråkig i huvudet är den här.

IMG_4093

Min enkla jag-har-ingen-matlåda-imorgon-men-rester-av-bulgur-i-kylen-rätt. Den går ut på att grunda med överbliven (eller nykokt) bulgur och sedan gå loss i kyl, frys och skafferi. Jag hittade tomater, ärter, majs och morötter. Sojabönorna var slut men kikärter frästa i vitlöksolja och gurkmeja gav lite värme och mycket smak. Några cashewnötter, smulad fetaost, hyvlad pecorino och några basilikablad toppade och för mättnadens skull kokade jag några ägg. Lite frysta räkor är perfekt att blanda i på morgonen om maten ska med till jobbet så har de tinat lagom till lunchen. Några stänk olja och balsamvinäger och ordentligt med salt och peppar så smakade det här alldeles ljuvligt även utan sås eller dressing. Finns det några överblivna salladsblad eller kanske lite spenat ute i trädgården så lyfter det rätten ännu mer.

Jag har ingen uträkning på vad det här kostade men inte är det särskilt många kronor. Poängen är att använda det som finns hemma och ofta lyckas jag använda upp någon liten rest som annars hade blivit slängt. Hur bra?

Har ni tips på billig och god vegetarisk mat? Kom med dem bara!

Comments
4 Responses to “Skära ner kostnader och tomater”
  1. Karin skriver:

    Pasta med kikärtssås är billigt och gott. Fräs gul lök och rivna morötter i olja. Tillsätt krossade tomater, lite vatten, en buljongtärning och svartpeppar. Låt småkoka ca 10 min. Lägg i kokta kikärter och värm med en liten stund. Krydda med basilika eller oregano mot slutet. Servera med valfri pasta. Enkelt och gott!

    Gilla

  2. Karin skriver:

    Ja, då var det ju inget bra tips… Men jag ska prova ett nytt recept och laga pastasås med lök, champinjoner och spenat. Kanske kan bli gott. Billigt blir det i alla fall. Jag håller också på och försöker sänka min matkostnad.

    Liked by 1 person

  3. Johan skriver:

    Hej Hanna

    Jag är skribent på GreenMatch – en hemsida där vi presenterar information relaterad till grön energi.

    Vi listar nu våra “Inspiratörer för hållbar livsstil 2016” och tycker du är en bra kandidat. Lästa bland annat ditt inlägg om självkänsla och gillar din personliga och öppenhjärtiga stil.

    Idén bakom listan är att lyfta fram bloggare och personer som bidrar till att öka medvetenhet kring hur vi kan bygga ett hållbart samhälle.

    Om du är intresserad får du gärna höra av dig till mig på jobj@greenmatch.se

    2015 års lista hittar du här: http://www.greenmatch.se/blogg/2015/09/40-inspiratoerer-foer-haallbar-livsstil-2015

    Vänligen,

    Johan

    Gilla

Kommentera

