Vem vill jobba när en kan vara ledig?

20140807-170855-61735826.jpgJag läser Lennart Fernströms artikel i tidningen Syre som handlar om diskrepansen mellan den gängse uppfattningen och politikens inriktning vad gäller jobb. Jag har faktiskt funderat på det här ett bra tag. Hur kan det komma sig att alla människor jag känner, läser om och hör om älskar att vara lediga? Hur kan det vara så att allt vi kan prata om på försommaren är när vi ska ha semester och allt vi kan pratat om på sensommaren är om hur vi haft det på semestern? Facebook svämmar över med nedräkningsstatusar, äntligenstatusar, och fan-nu-är-det-slutstatusar som alla handlar om ledighet.

Samtidigt handlar politik om hur vi ska skapa fler jobb och hur dåligt det är att vara ledig. Hur vi blir psykiskt sjuka av utanförskapet och hur synd det är om dem som inte har ett jobb. Jo, det är synd om dem så klart. För de får inte lov att vara lediga. Arbetssökande ska söka jobb alla dagar, alla veckor, året om. Sjukskrivna får inte åka utomlands utan särskilt tillstånd från Försäkringskassan och får absolut inte ägna sig åt någon form av ideellt arbete som kanske kan ge dem lite livsglädje, för då är de arbetskapabla och bör arbeta/söka jobb istället.

Hur går det egentligen ihop? Vill vi vara lediga eller vill vi jobba? Jag vet vad alla jag känner skulle svara.

 

Comments
3 Responses to “Vem vill jobba när en kan vara ledig?”
  1. Jonas skriver:

    Förlåt men jag tycker det ÄR roligt att jobba tom att jobba mycket. Det liksom bara är så på något vis och har så alltid varit. Men jag förstår vad du skriver 😀

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jo, det vet jag att du tycker Jonas och du vet nog att jag tycker det också för det mesta. Men inte allt och inte alltid och de flesta har inte heller möjligheten att välja ett jobb som de tycker är roligt.

      Det är ju inte det jag vänder mig emot utan hela den här förljugenheten om att alla vill jobba och att vara utan jobb är dåligt och nedbrytande när så mycket statistik visar på att det faktiskt väldigt ofta är tvärtom. Att vi blir sjuka av jobbet och det faktum att vi blir sjuka av arbetslöshet främst hamnar om den klappjakt vi utsätter våra arbetslösa för.Varför kan vi inte erkänna att de flesta tycker det är gött att vara lediga och om vi har råd med det så borde vi minska arbetstiden så att arbetstillfällena räcker till fler? Jag fattar det inte. (Eller jo, jag fattar varför det ser ut så men jag tycker det är helt sjukt.)

      Gilla

    • Hanna skriver:

      Och inte behöver du säga förlåt heller. Vi tycker olika och det är ju helt ok. 🙂

      Gilla

Kommentera

