Potatis, stek och sylt

När jag var 15 började jag på gymnasiet i en stad 28 mil hemifrån. Jag bodde först inneboende men andra året delade jag och min bästa vän det ljuvligaste lilla gårdshus. Det var så fint och rart och jag kände mig så mycket hemma där. Vi var bra på att samarbeta och gjorde det vi var bäst på. Hon tog hand om tvätten och jag lagade middag. Det var så klart inte särskilt avancerat alla gånger men jag mixtrade och grejade och för det mesta blev det nog gott. Men vissa saker var så klart läskigt att ge sig på eftersom det tog så lång tid och var så svårt. Att koka potatis till exempel. Döm om min förvåning när jag en dag fick för mig att koka kalops och till det behövde potatis. Det var ju inte ens svårt. Och här hade jag livnärt mig på pasta och nudlar i jag vet inte hur många månader. 

Det var så klart en ögonöppnare, men tror ni att jag lärde mig nåt av det? När jag var 25 tänkte jag för första gången prova på att laga en högtidlig stek. Det verkade husmoderligt och besvärligt, så snopen blev jag när det bara var att ställa in den i ugnen och vänta tills den var färdig. Och här hade jag trott att köttfärssås var det enklaste att laga. 

En kan ju föreställa sig att med åren kommer vishet och att jag skulle ha förstått nu att inte allt är så svårt som en kan tro, men tydligen inte. För jag är nu 36 år och har kokat sylt. För första gången. Jag som någon gång vill försöka mig på att självhushålla mer och drömmer om fruktträdgårdar och bärodlingar har för första gången kokat sylt. Och det var så löjligt lätt. Varför har jag någonsin köpt sylt? Jag fattar inte. Är jag lite korkad?

Anyways, en jordgubbssylt och en färöisk rabarbersylt med vanilj blev det. Vi bor granne med en folkhögskola med självplock av jordgubbar så dagen innan midsommar trampade vi dit och plockade några liter jordgubbar. Det var i sista momangen för jordgubbarna var på randen till att vara övermogna så under över alla under, vi fick dem gratis. De bästa sparade jag till midsommartårtan och resten blev till en nästan gratis sylt. Syltsocker hade jag i skåpet sen tidigare så det var bara att koka ihop. 

Receptet på rabarbersylten har jag fått av en gammal dam på jobbet som en dag kom med en liten burk i present. Hon hade själv smakat sylten på Färöarna och bett om receptet och nu gjorde jag så klart samma sak eftersom sylten var så god. Rabarbern samlade jag ihop i trädgården och vaniljstång,  farin och socker fanns i skåpet. Det känns också nästan gratis, men jag inser att det vore bra att lära sig framställa socker innan zombieapokalypsen kommer. Farin och vaniljsocker ger sylten en lite vuxnare smak, medan barnet glatt slevade i sig av den söta jordgubbssylten. Behöver jag säga att vi åt pannkaksfrukost på midsommarafton?

Färöisk rabarbersylt

1 kg rabarber

350 g socker

150 g syltsocker

300 g farinsocker

Låt alltsammans småkoka utan lock i två timmar. Tillsätt sedan vaniljsocker (jag använde vaniljstång). Häll upp på rena, heta burkar och ställ att svalna upp och ner.  

 Bon appetit!

Comments
One Response to “Potatis, stek och sylt”
  1. Caroline skriver:

    Du lagade delikat mat alltid minns jag 😘
    Sylten låter mums….

    Gilla

Kommentera

