ReGen Villages

Jag är så exalterad att jag inte vet var jag ska börja. Min sambo visade mig en artikel om en ekoby, eller ekoenhet som det kallas här, som ska börja byggas i Holland. Projektet är heltäckande och vill bygga enheter som är mer eller mindre självförsörjande på mat och energi.

Photo by EFFEKT

Photo by EFFEKT

0026

Photo by EFFEKT

Den fantastiska nyheten är att planer finns på att bygga en likadan enhet i Lund nästa år. Eftersom jag bor i närheten av Lund är det här inte bara fantastiskt utan faktiskt helt osannolikt bra eftersom det faktiskt innebär en reell möjlighet för mig att kunna få bo så här.

Men för att ta det från början. ReGen Villages som projektet heter handlar om att koppla ihop olika redan existerande tekniska möjligheter till ett holistiskt kretslopp där varje lokalsamhälle försörjer sig självt. Grundaren av företaget, James Erlich planerar att göra detta till ett globalt projekt för att lösa problem med överpopulation och försörjning för världens ökande befolkning. Han vill använda den teknik som finns och göra den tillgänglig i samarbete med den danska arkitektfirman EFFEKT.

Ca 25 bostäder byggs i ring i olika utföranden, men alla med samma grundtanke. Husen kan lättare värmas upp och hålla värmen tack vare sitt glastak och därmed finns också möjligheter att odla mat i förlängning av bostaden.

0030

Photo by EFFEKT

Photo by EFFEKT

Photo by EFFEKT

Mat odlas också både i det som kallas seasonal gardens, men framför allt i Aquaponics, ett system som gör det möjligt att odla på höjden utan tillgång till jord.

Photo bt EFFEKT

Photo by EFFEKT

All näring tillsätts i vattnet och allt vatten stannar i ekoenheten i ett slutet system. Regnvatten samlas in, gråvatten filtreras och återgår via odlingarna. Avfall tas om hand inom systemet och återgår i kretsloppet. Det finns så mycket mer att berätta men om du klickar på bilden nedan får du en bättre överblick av hur det hela ska fungera.

0054

Photo by EFFEKT

Byn ska också vara självförsörjande på energi, genom energitäta hus och solpaneler. Överskjutande energi säljs till elnätet. Det är lite oklart hur det är tänkt att energiförsörjning och matproduktionen ska se ut under vintern i vårt solfattiga klimat, men en anledning till att börja just i norra Europa är att utveckla enheter som klarar svåra klimat. Jag hyser alltså hopp om att man funderat på detta.

 

Jag letade upp projektets hemsida och insåg att det går att registrera intresse för framtida boende redan nu. Planerna är grandiosa och rör sig redan om flera länder. Det fina är att det går att önska fler orter än de redan planerade, vilket troligen kommer att visa på det stora intresset för dylikt boende. Nackdelen är väl att det troligen kommer att bli väldigt, väldigt dyrt att köpa. Och att husen verkar komma i en enda slags design. Jag är inte övertygad om det estetiska i modern design och jag är inte övertygad om att bo i stadsmiljö (om än i utkanten), men jag är beredd att ha överseende med dessa faktorer om jag kan få bo i ett så hållbart boende, sida vid sida med andra likasinnade. Jag registrerade mig alltså kvickt som attan och hoppas att det är fler som gör likadant. Med tanke på eskalerande bostadskris och klimatkris kommer det här som brev på posten. Att ingen annan fattat det än??

Är du intresserad?

Spara

Spara

Spara

Spara

Comments
One Response to “ReGen Villages”
  1. Minna skriver:

    Åh vad spännande!

    Lyckas inte alls formulera någon ytterligare tanke kring det i skrift, men det är hoppingivande.

    Liked by 1 person

Kommentera

