Kurser på folkhögskolor

Det verkar som om downshifting breder ut sig i takt med att samhället skruvas upp. Det är ju förståeligt eftersom det är ett sjukt tempo och jag kan så klart verkligen förstå att man inte vill vara med om det längre. Ändå kan jag tycka att det är aningen ironiskt att det nu finns kurser att gå för den som vill lära sig mer om downshifting och att dessa kurser då så klart kostar pengar. Ni som har hängt med ett tag vet ju att jag alltid predikar om att grunden för downshifting bör vara lägre utgifter och då vet jag inte riktigt om en sån här kurs platsar. Fast å andra sidan, vill en gärna göra en förändring utan att veta hur så kanske det är här en ska börja. Medan en fortfarande har höga inkomster och stora konsumtionsvanor är 850 kr en piss i havet och det kanske kan vara en ögonöppnare att träffa andra människor som kommit till liknande insikter och få lära sig hur livet faktiskt kan se ut istället. I alla fall, without further ado ger jag er kursen Downshifting – att leva enkelt vid Folkuniversitetet i Göteborg.

Jag kan bli lite sugen på att delta i något liknande men tänker mig kanske mer en studiecirkelform där en träffas några gånger och diskuterar litteratur en läst eller andra idéer en stött på. Och då gratis så klart. Säg till om ni är fler i Skåne som är sugna så styr vi upp något.

 

Det som verkligen gör mig exalterad är en kurs vid Holma folkhögskola här i Skåne som en vän tipsade mig om. Den heter Resilient entreprenörskap och ges på helfart i ett år. Den verkar handla om ungefär det den här bloggen handlar om och ser ut att vara skräddarsydd till mig. Ett utdrag ur kurspresentationen lyder så här:

”Det krävs inga specifika förkunskaper för kursen men det är fördel om du har någorlunda koll på hur du vill få in tillräckligt mycket med pengar för att kunna leva. Vi kommer även undersöka hur du kan hålla dina kostnader nere. Men även hur ett liv utan pengar kan se ut genom saker som att ägodela och dumpstra. En viktig del i kursen är att vidga dina vyer för kommande yrkesliv. Vi undersöker hur du kan gå ifrån att vara konsument till att bli prosument.

Under kursen kommer vi att gå igenom alla delar som krävs för att starta upp ett företag samt olika teorier och verktyg som ett resilient företag kommer att behöva i framtiden. Exempelvis cirkulär ekonomi, hur pengar skapas, problemen med ekonomisk tillväxt och ränta. Även olika företags- och styrformer så som kooperativ och sociala företag kommer att vara en viktig del i kursen. Hur du gör för att söka bidrag och fonder är också en del av kursen. Fokus ligger på hur du kan ställa om ditt liv och kunna arbeta med det du vill. Det är alltså inte nödvändigt att du vill bli egen företagare utan du kommer att kunna använda kunskaperna som kursen ger även för att arbeta med en kommun, på ett befintligt företag eller volontärt i en förening.

Precis som alla utbildningar på Holma kommer kursen att växla mellan teori och praktik. Två halvdagar i veckan kommer ni därför att ha praktisk omställning där ni får lära er saker som att odla och bygga ekologiskt samt lappa och laga saker. Ingen kan med säkerhet veta hur framtiden blir men den skola som förbereder sina deltagare för en föränderlig värld borde ha en större chans att hjälpa deltagarna dit de vill.”

Holma folkhögskola är relativt nystartad och har ett fokus på hållbarhet som jag tycker om. Jag skulle hemskt gärna gå den här kursen men tyvärr startar den redan den 15 augusti. Att det finns platser kvar får mig att vilja anmäla mig på studs även om jag inser att det inte kommer att fungera med min utmattning som inte är på bättringsvägen. Men kanske du vill gå den?

Comments
8 Responses to “Kurser på folkhögskolor”
  1. Händelsevis skriver:

    Jag vill! Det låter ju superintressant! Dock något oklart hur det skulle funka med pyttebebis… Hoppas den ges igen!
    Även din studiecirkel låter spännande! Säg till om det blir av för då vill jag gärna hänga på!

    Gilla

  2. Ann-Helen Holm skriver:

    Oj det låter ju nästan för bra för att vara sant.Precis en kurs i min smak.Tyvärr bor jag i Finland så det är omöjligt men kul skulle det vara.0

    Gilla

  3. A.Holm skriver:

    Vi får verkligen hoppas att basinkomst blir verklighet tror isåfall jag skulle nöja mej med enbart den eller eventuellt jobba halvtid.

    Liked by 1 person

Kommentera

