Vad är hållbar livsstil?

När jag blev utnämnd till inspiratör för hållbar livsstil kunde jag inte låta bli att titta på förra årets inspiratörer. När årets lista publicerades fanns det i allt 80 inspiratörer att läsa om och det jag slogs av var hur olika begreppet hållbarhet tolkas. De allra flesta inspiratörer sysslar med en väldigt påtaglig inställning till hållbarhet. Det handlar mycket om ekologi, mat, skönhetsartiklar och produkter. Konkret och handfast. När jag ombads att svara på varför jag valt en hållbar livsstil kände jag att det var viktigt att bredda begreppet. Hållbarhet för mig handlar inte om saker. Jag skriver mycket om plastbantning, naturliga material och hållbara produkter det är sant, men för mig är det bara en liten del av hållbarhetsbegreppet. Kanske mer vägen dit? I det stora hela handlar hållbarhet om vad som får mig och min omgivning att må bra. Framför allt ser jag på tid som den viktigaste faktorn för mig. Startskottet för den här bloggen var ju mitt utmattningssyndrom och min desperata önskan att hitta ett annat sätt att leva. Ett mer meningsfullt sätt som tar hänsyn till mig och till min familj. Under mina år som bloggare har jag börjat snäva in vad hållbar livsstil innebär för mig och det handlar om skilda saker som:

Arbetskritik

Jag har alltid tyckt illa om att gå till jobbet men har naturligtvis förstått att det inte är något en säger högt. Då kan en nämligen bli sedd som lat och det är fult. Jag har däremot inte tyckt illa om att jobba. Hugga ved, gräva land, måla hus, laga mat, byta blöjor, baka bröd, allt sånt som ses som jobb om en gör dem åt någon annan. Det har jag alltid tyckt om att göra, men jag vill göra det åt mig själv. Det största problemet med lönearbete är ofriheten det stänger in oss i. Dagens retorik vill hävda motsatsen men det stämmer inte. Din arbetsgivare bestämmer hur mycket pengar du ska ha att leva av, hur många timmar du ska jobba, när du ska äta lunch och när du kan gå på toaletten. Hen bestämmer vilken sorts bemötande du måste acceptera och vilken sorts arbetsuppgifter du ska utföra. Helst ska vi jobba åtta timmar om dagen eller mer och ofta tar det oss rätt lång tid att ta oss till och från arbetet vilket gör att vi inte hinner med att göra det där åt oss själva. Någon annan passar våra barn, någon annan syr våra kläder, någon annan producerar och lagar vår mat och någon annan städar våra hem. När vi kommer hem är vi förbi av trötthet och hinner inte umgås med våra barn eller göra något vi tycker är roligt och kreativt. Det är inte hållbart.

Konsumtionskritik

Vägen till en hållbar livsstil kan inte handla om vad vi ska köpa för att rädda världen och våra egna sinnen på kuppen utan om att vi inte ska köpa saker i parti och minut. Overshoot day hello! Det känns på sätt och vis som om kapitalismen har kidnappat hållbarhetsrörelsen och inkorporerat kraven på ekologi och miljövänlighet i sin konsumism. Vi kan köpa oss fria från klimatångesten. Bara vi köper rätt. Jag säger nej!  Även om det är en klimatkompenserad resa eller ett plagg med GOTS-märkning. Vi måste fråga oss vad det är vi verkligen behöver och hålla oss till det. Därefter är det naturligtvis bra med hållbara val, men vi kan inte fortsätta köpfesten. Det är inte hållbart.

Långsammare tempo

En av de saker som slet ut mig och ledde mig in i min utmattning var det helt vansinniga tempo världen snurrar på i. Alltid ska en göra något; vara kulturell, gå ut och dansa, resa, arbeta, träna, you name it. Det är fullt av intryck överallt, lysrören sticker i ögonen, musiken skränar i varje affär och ända ut på gatorna, jag hör motorvägen in i min trädgård och till och med i min säng på kvällen. Filmklippen är snabba, reklamljuden höga och färgerna är grälla. Ja, ni fattar. Aldrig blir det så påtagligt som när en ser en gammal film och inser hur snabbt allting går idag. Jag orkar inte med det och isolerar mig hemma i min håla medan jag längtar efter tystnad och stillhet i en skog som eventuellt kan få vara fylld med vindens sus. Vår hjärna är inte designad för alla dessa konstanta intryck och det är inte konstigt att stress är en folksjukdom i vårt konstgjorda samhälle. Det är inte hållbart.

Närmare kontakt med naturen

Oh well, det här är en intressant punkt eftersom jag ser mig som naturromantiker. De stora upplevelserna i livet är för mig förknippade med naturen. De första musöronen i lövsprickningens tid, doften av syren, en klar och mäktig stjärnhimmel som tar andan ur mig, frost som knarrar under fötterna, solnedgångens färgspel eller ett riktigt ordentligt åskväder. Samtidigt har jag svårt att komma mig för med att ta mig ut. Allt för ofta finner jag mig själv sittande i soffan med mobilen i handen trots att solen strålar därute. Jag tror på anledningar och orsaker och menar ändå att landsbygden är den bästa platsen för mig och att större odlingar skulle vara en del i en lycklig och hållbar livsstil för mig. Varför? Utöver de uppenbara orsakerna hänger det också ihop med ett långsammare tempo, en naturligare mängd stimuli, ett minskat behov av lönearbete om marken kan föda mig, ett minskat behov av (köpta) upplevelser när naturen erbjuder sin egen motsvarighet och en ökad upplevelse av mening i arbetet då kopplingen mellan arbete och försörjning blir så mycket tydligare. Det är svårt att känna tillfredsställelse med sin försörjning när en inte klart kan se varför ens eget blippande på jobbets dator leder till att ens barn har fylld mage på kvällen. Kopplingen mellan odlande och mättnad är så mycket tydligare. Mellan vedhuggning och värme. Men även om jag är en normalintelligent och högutbildad person förstår jag inte alltid sammanhanget mellan mitt arbete och min överlevnad. Det känns inte hållbart.

Systemkritik

Skapade jobb, klasskillnader, ojämlikhet, ekologisk kris, psykiska sjukdomar, stress, individualism, skuldekonomi, påhittade pengar utan motsvarande värde. Jag tycker egentligen det räcker som förklaring till varför jag är kritisk till kapitalismen men om en vill ha en mer utbroderad version så hänvisar jag till mitt inlägg Du kan inte fylla själen med guld från den 16 juli i år. Där förklarar jag mer i detalj varför pengar och girighet är roten till allt ont. Så där helt bokstavligt talat alltså. Kapitalism är inte hållbart.

Kollektivism

Ju mer jag utforskar dessa områden desto tydligare står det klart för mig att vi inte klarar detta i vår självvalda ensamhet. Aldrig tidigare har ett samhälle skapat så stor individualism och så många ensamma människor. Det som sker när vi inte har ett socialt nätverk är att arbetsbördan blir övermäktig och att vi blir tvungna att betala andra människor för de tjänster som för några generationer sedan var självklara att utföra åt varandra gratis. Det gör vårt beroende av lönearbetet ännu större. Ska vi klara av att överleva utan olja i en värld med stora klimatförändringar så måste vi börja samarbeta. Jag har fortfarande inte gett upp tanken om en kollektivby med ett solidariskt och ekologiskt tänk. Det är hållbart.

Självklart lever jag inte som jag lär och jag är naturligtvis inte utan skuld etc. etc. men jag försöker och jag reflekterar. Det är värt någonting och vi måste också kunna förlåta varandra när vi brister och helt enkelt samla ihop oss och försöka en gång till. Det som är oförlåtligt är att inte ens försöka.

Comments
5 Responses to “Vad är hållbar livsstil?”
  1. Händelsevis skriver:

    Såå bra skrivet!
    Förstår precis varför du är vald till inspiratör!

    Gilla

  2. Matilda skriver:

    Spännande tankar och bra skrivit 🙂

    Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] men började fundera över vad en hållbar livsstil är för något. Det resulterade i ett inlägg där jag resonerade om vad hållbar livsstil betyder för mig. Och vad det inte betyder. Ju mer jag funderar över de här frågorna desto tydligare blir det […]

    Gilla



Kommentera

