Aftur

Stickning var det ja. Jag är ganska usel på att ta bilder och att skriva om stickning utan bilder är ju lagom kul. Nu har jag i alla fall fått till några bilder på min islandströja Aftur som jag stickade i början av sommaren. Det vita garnet är sällsynt svårt att fotografera, särskilt med en mobilkamera, men eftersom jag inte utger mig för att vara fotograf så hoppas jag ni nöjer er. Nu syns det i alla fall hur tröjan ser ut.

img_4381img_4378
 Mönstret finns att hitta gratis på svenska hos Järbo garn och är skapat av Védís Jónsdóttir. Tröjan är stickad i det isländska ullgarnet Léttlopi och jag älskade verkligen att sticka med det. Tröjan stickas runt och för ändamålet införskaffade jag rundstickor från Hiya-Hiya med utbytbara tippar i bambu. Stickning är verkligen en materialsport men jag tycker det är värt att betala för kvalité så att det jag har ska hålla länge.

Det var första gången jag stickade en tröja och trots att jag var nervös för svårighetsgraden i projektet kunde jag min vana trogen inte låta bli att göra en del ändringar. I originalversionen stickas tröjan med sex färger. Ursprungligen hade jag tänkt mig några färger till men under arbetets gång blev det tydligt att jag tyckte bäst om renheten i att hålla mig till tre färger. Jag har använt hedbrun, vit och frostgrön. Särskilt den frostgröna är fantastisk och bilderna gör verkligen inte färgerna rättvisa.

Jag gjorde också kroppen något längre eftersom jag tycker tröjan ser fasligt kort ut i mönstret. Det är jag glad för så här i efterhand för det är inget vidare när det glipar i midjan. Det är ju naturligtvis alltid lättast att kunna prova plagget under arbetets gång men jag vågar nog rekommendera alla att lägga till ett par centimeter i nederkant för bästa resultat.Vidare stickade jag också en vanlig 2*2 resår i muddar och halsringning, istället för en rätstickad kant, vilket jag tycker är mycket finare. Det är så klart en smaksak men jag blev väldigt nöjd med resultatet.

Det enda jag ångrar är att jag inte stickade tröjan i en större storlek. Den är fin i en tight variant men jag hade inte insett att jag var så känslig för stickigheten i garnet. Planen var att skaffa mig långärmade polotröjor för att ha under så att jag inte skulle lida av det, men när jag väl köpt hem ett par stycken inser jag att det känns igenom ändå. Jag misströstar dock inte, så snart det är kallare väder tycker jag att stickigheten avtar. Varför kan jag inte riktigt förklara men det har väl med upplevelsen av värme att göra. Jag har varit med om det med tjocka halsdukar som stuckits förfärligt och som så snart det blivit riktigt kallt mest har varit varma och gosiga. Dessutom ger det mig en anledning att snart sticka en ny islandströja till mig själv.

Den tydligaste erfarenheten från det här projektet är att det inte var så svårt som jag hade trott. Jag tycker inte det är så svårt med flerfärgsstickning som jag hade räknat med och mina färdigheter i stickning är fullt tillräckliga för att ro iland det här ganska enkelt. Därför blir det nu en tröja också till sonen av samma designer. Han har själv valt färger och jag hoppas kunna bli färdig med den till hans födelsedag om några veckor. Mönstret har jag köpt från Islina Garn och Design för över ett år sen, men det är först nu det verkligen blivit av att jag lagt upp till den. Än så länge är det bara en grå kropp så jag återkommer med bilder när den är färdig. Då ska ni också få se evighetssjalen jag stickat till sambon, och byxorna jag stickat till brorsonen, och mössan jag stickat till sonen.

Nu när jag skriver det här inser jag att det kanske inte alls blir så. Det är besvärligt att fotografera när ljuset aldrig räcker till. Och sen ska det läggas upp ett inlägg också. Oh well, ni som vill se mina stickade alster kan kika på instagram istället. Där ställer jag inga som helst krav på mig själv och det är nog vad som krävs för att ni ska få se allt. Om ni nu ens är intresserade av stickning vill säga. Anyways, jag tycker stickning är relevant i den här bloggen för att det för mig har en tydlig koppling till frivillig enkelhet. Inte ekonomiskt kanske, men vikten av att sakta ner, låta arbetet ta den tid det tar, inse hur mycket arbete som ligger bakom ett enda plagg och hur sjuk prissättningen av kläder är idag är inte att underskatta. Dessutom så är det ju rimligare att kläder kostar pengar. Att det är dyrare att själv tillverka sina kläder än att köpa färdigtillverkade för en spottstyver är galet och det är väl kanske det jag vill illustrera med min stickning. Även om jag inte pratar pengar i samband med stickningen utan snarare livsglädje. Hur ser ni på hantverk?

Comments
3 Responses to “Aftur”
  1. Tant Sviskon skriver:

    Åh, så FIN! Så himla snygg! På tal om att vara hudlös inför hemska nyheter och känslig för sticksig ull – har du läst något om HSP? Du kanske skrivit om det förut, men isåfall minns jag inte.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Men tack! Jag blir fortfarande förvånad över att det är jag som har stickat den. Och hsp är jag absolut. Jag gillar inte musik i affärer eller skrynklor på lakanen, jag får utslag av växtblad (alltså plocka jordgubbar) och jag kan inte alltid skilja på mina egna och andras känslor. Hade dock inte kopplat ihop det med ullen men det är ju en rimlig förklaring. Då blir det så mycket lättare att stå ut med. Om en har en rimlig förklaring alltså.

      Gilla

      • Tant Sviskon skriver:

        Det var när jag läste om den fysiska delen av HSP som det liksom klickade på plats och jag insåg att JA – det är jag! Måste klappa på alla kläder innan jag köper dem, sprättar bort tvättråd, är extra känslig för koffein. Det är så svårt att ta till sig ”mycket känslig för andras känslor” – hur vet jag om jag är mycket känslig, jag har aldrig varit mindre liksom. Men nu fattar jag! (SJUKT fin tröja! Måste bli lite bättre i utmattningen så jag också kan sticka.)

        Gilla

Kommentera

