Gram

Har ni sett att Sveriges första zero waste butik Gram har öppnat i Malmö? Där finns inga förpackningar utan allt säljs i lösvikt. Du tar själv med dig behållare eller så finns det att köpa i butiken. 

Med tanke på hur otroligt mycket förpackningar vi lyckas samla ihop i återvinningen låter det här så arbetsbesparande. Att slippa den extra hanteringen och resan till återvinningskärlen (ja för oss som bor på landet finns inga fancy soprum) låter himla gött. 

Jag hoppas att det här sprider sig för jag vet med mig att jag inte kommer att åka in till Malmö för att handla torrvaror, men det skulle ju så lätt kunna inkorporeras i dagligvaruhandeln. Vissa saker går ju uppenbarligen att sälja i lösvikt (lösgodis, nötter, te) så naturligtvis kan allt annat också säljas på det sätter. Jag tar gärna med egna tygpåsar till bönorna och mjölet och havregrynen, men jag behöver det i en affär där jag redan handlar. 

Comments
8 Responses to “Gram”
  1. Alla dessa förpackningar! Mjölpåsen kan jag acceptera men varför ska tandkrämen ligga i en pappkartong? Eller varför ska rakhyvlar ligga i styckförpackning för att sedan ligga i ytterligare en förpackning… blir lite småknasig på sådant.

    Gilla

  2. Händelsevis skriver:

    Så himla bra affär! Var där i måndags o har en bloggpost på g men inte hunnit än. Det är i alla fall jättefint och verkar superbra! Min sambo jobbar i närheten så min plan är att han ska handla där på väg hem från jobbet 🙂

    Gilla

Kommentera

