En fin present

Den här vackra degskrapan fick jag i födelsedagspresent förra året. Länge, länge letade jag efter en begagnad men jag hittade aldrig någon. Det är inte helt lätt att hitta någon utan plasthandtag men den här finns att köpa hos Iris hantverk, ett litet företag som värnar om hantverkets traditioner och som ger anställning åt synskadade hantverkare. Jag har inget samarbete utan vill tipsa om någon annan letar efter samma sak som jag.

Jag förstår inte hur jag kunde baka innan jag fick min skrapa. Enda minuset är att träet är väldigt känsligt mot fukt. Jag diskar skrapan för hand var gång jag använt den, torkar av och hänger upp på en gång och med jämna mellanrum oljar jag in träet. Trots det har det svällt så pass att pluggen tränger ut och jag är rädd att handtaget för eller senare kommer lossna. En vacker dag ska jag limma fast pluggen ordentligt men än så länge är det dåligt väder så jag klarar mig.

Trots det tycker jag den är värd att tipsa om. Kanske en julklapp åt någon?

Comments
2 Responses to “En fin present”
  1. Ko skriver:

    Otroligt fin! Och trots att vi bakar jämt äger vi ingen, så tack för julklappstips

    Liked by 1 person

Kommentera

