Vi måste tala om karensdagen

Ok, att jag är för basinkomst är kanske ingen överraskning. Vi har dragit argumenten förr och jag tror egentligen att jag predikar för de redan frälsta här så just idag behöver vi inte gå dit. Trots det kan jag förstå att många är emot, att många inte vet vad det handlar om och att många skulle bli oroliga för vad som skulle hända med välfärden  om det skulle införas. Jag fattar det. 

Jag förstår också att det kan kännas märkligt att plädera för sex timmars arbetsdag i den hårda arbetslinje vi lever. Hur ska vi ha råd? Alla vet ju att det inte finns pengar. (För er som inte är så bra på sarkasmer i text infogar jag här ett förtydligande angående föregående sats. Det är en sarkasm.)

Men karensdagen? Varför är ingen upprörd över den längre? Va? Räck upp en hand alla som har gått till jobbet sjuka på grund av karensdagen. Jag tänkte väl det. Jona Elings har skrivit en krönika om konsekvenserna av karensdagen och det är ingen upplyftande läsning. Inte nog med alla ekonomiska och sociala konsekvenser av karensdagen. Den har också medicinska konsekvenser som är skräckinjagande. Elings beskriver en ekonomism som gjort förkylningar till vårdcentralernas kassako och eftersom människor är desperata att bli friska för att kunna arbeta så kräver de antibiotika mot virus. Trots att förkylningar inte kan botas med antibiotika. Läkarna är rädda att patienterna, allt enligt det fria vårdvalet, ska byta vårdcentral om de är missnöjda och skriver ut antibiotika på löpande band. Det är trots allt enklare och snabbare än att riskera en diskussion som drar över de 15 minuter som är allokerade. Överanvändningen av antibiotika leder till antibiotikaresistenta bakterier, vilket leder till att människor dör av sjukdomar som tidigare kunde botas. Allt medan sjuknärvaron på jobbet sprider smittorna till långt många fler än om folk helt enkelt stannat hemma. 

Alltså ideologi i all ära, men det här är ju livsfarligt. Skapa debatt om karensdagen! Och sluta gå till jobbet när du är sjuk. 

Comments
2 Responses to “Vi måste tala om karensdagen”
  1. Caroline skriver:

    🙏🏼 Det klokaste jag läst på länge 💕

    Liked by 1 person

Kommentera

