Tid är pengar

Den här artikeln från Expressen har en rolig faktaruta som inspirerar till att räkna ut sin verkliga timlön. Hur mycket tjänar du i reda pengar för varje arbetad timme? Och när du sedan ska köpa den där überviktiga eller bara allmänt trevliga grejen kan du fundera över om du vill jobba x antal timmar för att betala den i stället för att fundera över om det är superbilligt i pengar. Är kaffemaskinen så viktig att du vill jobba 20 timmar för den?

Jag blev överraskad över att jag tjänar mer än jag trodde  i timmen efter avdragna kostnader, men det visar ju ännu mer på vikten av att sluta använda pengar på mindre nödvändiga saker så att jag kan få jobba mindre.

 

Comments
2 Responses to “Tid är pengar”
  1. frivid42 skriver:

    Jag gjorde en liknande beräkning i ett inlägg förra veckan. En intressant övning. http://frivid42.com/2014/05/21/jobbet-tar-2750-timmar-om-aret/

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det är verkligen intressant. Speciellt för att jag tjänar mer än jag trodde. Vart har pengarna tagit vägen? Jag som alltid varit sparsam och sett mig som mer eller mindre ”fattig”. Nu måste jag omvärdera lite grann.

      Gilla

Kommentera

