Kemikaliesamhället

Just nu rör sig mina tankar mycket kring kemikalier. Jag tycker mig ha ganska bra koll på livsmedel och då jag köper ekologiskt så långt det går och nu odlar en del grönsaker själv och bakar mitt eget bröd så känns det som ett stort steg på vägen. Hygien- och skönhetsprodukter har jag också kommit en bit på väg med. No poo åtgärdar ju mycket och det finns ju mycket alternativa produkter att prova på. Sen finns det naturligtvis områden jag är mer osäker på. Som nagellacket jag i ett infall kletade på förra veckan. Vad innehåller det egentligen? Och nu flagar det. Hur ska jag ta bort det?

Det är rätt jobbiga tankar och emellanåt tar jag långa pauser för att orka med. Men nu finns det ett område som inte riktigt vill släppa mig och det gäller plast. Jag har börjat inse hur mycket plast som finns omkring mig och att jag inte har en susning om vad den innehåller. Jag blir nog tyvärr tvungen att ta till mig det jag läser om plasten och börja plastsanera mitt hem. Det känns jobbigt. Jag älskar ju min lila soppslev i plast och mina gula salladsbestick.20140602-190923-68963469.jpg

Och var hittar en matlådor i metall som jag minns att min pappa hade när jag var liten?  Tyvärr verkar plasten i köket vara värst eftersom den i upphettat tillstånd släpper ifrån sig ännu mer kemikalier än annars. Direkt ner i maten. Yummy!

DN skriver en lång artikel om den farliga plasten som gör mig rädd. Och ledsen. Micropartiklar av plast i haven. Fleecetröjor som avger 2000 plastpartiklar per tvätt. Fleece som är så mysigt på små barn. Nähäpp. Bort med den då… Den inger samtidigt aningen hopp eftersom det finns krafter som arbetar för miljövänlig och grön plast. Men det går som vanligt alldeles för långsamt.

Och alla plastpåsar och plastfolie? Vad gör en utan dem? Tja, ett alternativ kanske kan vara Bee’s Wrap, naturlig och ekologisk ersättning till plastfolie. Den kan återanvändas och trots att den är dyr så kanske det kan jämna ut sig i längden om en tar hand om den ordentligt. Jag har inte provat men har planer på att göra det.

Värst känns ju kanske matlådorna som maten faktiskt förvaras i och på många håll säkert också värms i. Fröken Ekoreko har gjort ett långt inlägg om hur en kan tänka kring olika plaster och produkter och även om jag inte har orkat ta till mig det hela än så känns det skönt med en översiktlig lista att börja med.

Metro har också förenklat och ger tips på vad som är bra att tänka på. Byta pvc-golv kanske inte går för alla men att våttorka lite extra är ju inget bekymmer. Plastleksaker är kanske som bekant en big no no, och är en småbarnsförälder känns det säkert extra angeläget att fundera över plastens vara eller icke vara. Underbara Clara har skrivit en hel del i ämnet och senast är inlägget Kemikaliefritt bebisliv. Där finns också saker att ta till sig av.

Jag ska väl i alla fall börja med att skaffa mig en plastfri vattenkokare och att skrota alla sparade plastförpackningar som till exempel glasslådor. Det borde ju vara en enkel match. Våttorka lite oftare ska jag också göra och så får jag se hur det kan gå framåt sen.

Comments
3 Responses to “Kemikaliesamhället”
  1. Beatrice skriver:

    Matlådor i rostfritt brukar jag köpa på loppis för runt 20 kr. Vill du köpa nya så har ”laplandecostore.se” en massa bra rostfria artiklar och även Bee’s wrap. Jag brukar även förvara mat i kylen i glasburk med skruvlock när det får plats. Enkelt att diska i diskmaskin. Jag har även hittat en del fyrkantiga glasburkar med lock på loppis och de ”hugger” jag direkt :). Vad gäller plast så har jag också rensat ut det mesta. Plast som har siffrorna 2,4 och 5 under sig tillhör de minst dåliga, om jag förstått det hela rätt och är väl lämpliga att använda tills du fått ersatt dem. Resten åkte ut omgående hos mig ;). Lycka till!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jo jag har förstått att folk lyckas hitta sådana på loppis. Jag har bara aldrig turen med mig. Hos Lapland Eco Store har jag tittat på Bee´s Wrap men har inte tittat närmre på deras sortiment i övrigt. Nu ser jag att det finns en massa bra saker. Jag är nog mest sugen på glasburkarna som kan åka i frysen. Tack för tipset.

      Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] tanke på min nyligen inledda plastbantning så har jag börjat jakten på ersättningsprylar. Den här matlådan i glas har jag nu fått hem […]

    Gilla



Kommentera

