Bostadsbyte

Är ett fantastiskt bra sätt att semestra på. Jag har varit iväg på en liten tripp och visserligen blev det inte byte rakt av men under tiden jag besökte släkten i Göteborg så lånade jag ut mitt hem till en familj som semestrade i Skåne. De fick lov att använda min bostad alldeles gratis mot att de passade mina två katter och vattnade mina odlingar. Jag behövde inte komma hem till en överfull postlåda som signalerade fritt fram för potentiella inbrottstjuvar och dessutom var mitt hem nystädat och bjöd på diverse kvarglömda trevligheter i kyl och frys. Framför allt hade mina små hjärtan haft det bra och fått både mat och kel.

HPIM1139

Hade jag inte fått kattvakt hade jag haft två alternativ. Antingen hade jag fått stanna hemma eller så hade jag fått inhysa dem på kattpensionat. För två katter i fem dagar skulle priset bli 1075 kronor och därmed hade jag inte haft råd att åka bort. Den semestrande familjen hade en knaper sommar och var glada att kunna åka någonstans utan att behöva lägga en förmögenhet på boende och på så vis blev det en win-win situation för oss alla. Det ska jag definitivt prova på fler gånger.

Det finns ju också internationella förmedlingar där en kan hitta bostäder i andra länder men även om jag säkert tror att det fungerar alldeles utmärkt är jag inte redo för det ännu. Jag tyckte det var väldigt skönt att veta vem som skulle ta hand om mina katter och som skulle få förtroendet att vara i mitt hem utan mig. Vi får väl se vad det kan bli nästa gång.

Kommentera

