Välmående och balans

DN skriver att välmående och balans har blivit nya statusmarkörer. Numera är det inte materiella ting som bil eller sommarställe som ger status. Inte heller är det viktigt att ha ett högstatusyrke om vi ska tro undersökningen som DN hänvisar till. Istället värderas balans mellan arbete och fritid, många upplevelser, ett bra familjeliv och en lycklig relation.

Det låter ju gott och väl men jag måste erkänna att jag är skeptisk. Om det nu inte är materialism som värderas, hur kommer det sig att konsumtionen ökar? Och hur kommer det sig att åttatimmars arbetsdag inte ifrågasätts mer? För om en vill ha balans i arbetslivet, många upplevelser, en lycklig relation och ett bra föräldraskap, då räcker inte tiden till. Är det kanske därför den psykiska ohälsan ökar? För att vi försöker bli lyckligare?

Det är bemanningsföretaget Manpower group life som har genomfört undersökningen och Monica Längby från företaget säger att det blåser nya vindar i arbetslivet och att folk idag värnar om sitt välmående. Hon har nämligen erfarenhet av människor som gått ner i lön för att ha ett jobb som man mår bra av.

Personligen tycker jag att det tyder på problem på arbetsplatsen snarare än att välmående skulle vara någon sorts statusmarkör. Och det är väl definitivt något som bemanningsföretagen kan skyllas för. De leder till fler osäkra anställningar och till nedpressade lönenivåer med färre förmåner. Ibland är det liksom för dumt för att vara sant.

Comments
2 Responses to “Välmående och balans”
  1. Jag får säga att jag håller med dig, och det är så himla tråkigt hur det ser ut idag.. Jag jobbar själv i bemanningsbranschen och avtalen är inte mycket att hurra för. Jag fick i våras ett samtal med ”grattis, vi har höjt din lön med 2 kr i timman”. Man kan inte gå ner i lön hur långt som helst.. Sen tror jag att mycket av de köp vi gör är för att öka hälsan/välmåendet/lyckan. Det borde vara lättare att få balans och välmående om man har ett välbetalt jobb, balans emellan fritid och jobb och då pengar över.. eller för den delen verkligen får semester, eller jobbar på en arbetsplats där man slipper stressa eller känna sig oroad över jobbet även efter att man gått hem för dagen..
    Oj det var en gnällig kommentar 😉 Det är en intressant blogg du har!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det är helt ok att gnälla :-). Det gör ju jag hela tiden. Men jag håller med dig om det mesta. Och två kronors löneförhöjning är ju en förolämpning! Men jag blir himla glad för positiva tillrop. Tack och bock!

      Gilla

Kommentera

