Mobiler och abonnemang

Äntligen har jag bytt till ett billigare abonnemang. När jag skaffade min iPhone 2012 hade min förra mobil gått sönder. Jag var desperat efter att få en fungerande telefon och eftersom jag hade mycket i mitt liv (då som alltid) ringde jag helt enkelt upp min operatör sedan många år och bad dem ordna en telefon med ett abonnemang till mig. Visst gjorde jag några aktiva val där i telefonen, men mycket blev visst som den där säljaren bestämde. Jag borde ha jämfört olika operatörer och olika abonnemang samt funderat över vilka behov jag verkligen hade, men jag orkade inte. På grund av den nya telefonen hade jag en bindningstid på två år och därefter borde jag rimligen ha tagit tag i saken och undersökt alternativ. Men vid det laget var jag utmattad och sjukskriven och jag orkade inte engagera mig. Och så har det fortsatt. Ända tills fakturan kom i juni och låg på 600 kr. 600! Jag som knappt ringer, nästan alltid surfar på wi-fi och ofta messar på messenger eller iMessage. 

Alltså tog jag mobilräkningarna vid hornen och började undersöka vad jag faktiskt använt det senaste året. Till min fasa insåg jag att jag varit en guldko för Tre som de utan betänkligheter mjölkat år efter år. En mycket liten del av de pengar jag betalade in gick till mina faktiska kostnader, det mesta försvann  eftersom de inte kunde föras över till nästa månad. Jag hade dessutom tre månaders uppsägningstid, vilket knappt existerar längre men som Tre trots detta inte ville släppa på. Jag beslutade mig raskt för att byta abonnemang och hamnade till slut hos Vimla. Där betalar jag nu 50 kr per månad de tre första månaderna och sedan 100 kr per månad och kommer att kunna använda min mobil på i stort sett samma sätt som tidigare. Dessutom har jag ingen bindningstid och kan helt enkelt byta om jag inte trivs. Jag skäms nästan när jag tänker på hur mycket pengar jag kastat i knät på Tre, men har samtidigt  mycket förståelse för mig själv. Det var otroligt krävande att göra allt arbete och naturligtvis blev det fel på flera sätt så det är inte konstigt att jag inte gjorde det. Systemet är riggat för att det ska vara besvärligt. Tre tjänar pengar utan att behöva ge mig något för de pengarna. Klart jag fattar att de fortsätter men det borde vara förbjudet att göra affärer på det viset. 
Nu är jag i alla fall stolt och nöjd med mig själv för att jag gjort det och kan därmed spara minst 300 kr per månad. Inte fy skam i en redan downshiftad ekonomi. 

Comments
2 Responses to “Mobiler och abonnemang”
  1. Händelsevis skriver:

    Å suck! Hatar att behöva hålla på och optimera tekniken, jag vill bara att det ska funka! Men hatar även att känna mig lurad så borde absolut försöka byta o hitta nått billigare… Men så JOBBIGT att ta tag i det! All cred till dig som orkade!

    Liked by 1 person

Kommentera

