Andelsbiodlare

Det är vad jag numera kan kalla mig. Jag har köpt en andel i bikupan Eir hos Borlunda bigård och delar därmed risken såväl som skörden med biodlaren på gården. Tidigare har jag alltid fått honung från min farfar som varit biodlare i hela mitt liv, men nu är det slut med det och eftersom jag nu ska börja köpa honung kan jag lika gärna göra en insats för fler bin i mitt närområde.

Förra året såg jag dokumentären the Bee Effect och den berörde mig djupt. Tyvärr hittar jag ingen fungerande länk till den men om du har möjlighet att se den så rekommenderar jag den verkligen. Visst hade jag hört om bidöden. Och visst kände jag till att vi behöver utöka ängsmarkerna för pollinerarnas skull. Men jag hade ingen aning om att bin fraktas kors och tvärs över kontinenter i långtradare för att pollinera olika grödor. Och jag visste inte att humlor föds upp i fabriker och säljs i paket på posten. 

Det kemiska jordbruket och de monokulturer det för med sig dödar bin i mängder. Antingen tål de inte gifterna eller så svälter de ihjäl för att det helt enkelt är för långt att flyga efter mat när fält efter fält består av samma gröda. Utan pollinerare kommer våra grödor inte att bära frukt och vår matförsörjning kommer att slås ut. 

Jag har länge tänkt att när jag har utrymme för det ska jag ha några bikupor med tillhörande äng, men än så länge tycks den planen ligga långt i framtiden. Tills dess är jag glad att jag hittade det här alternativet. Andelsföretag är verkligen något fint som bör uppmuntras och jag hjälper tusen gånger hellre Borlunda bigård att jobba med sin dröm än jag sponsrar stora transnationella företag. Att jag får närproducerad honung känns i det stora hela som en bonus. 

Comments
One Response to “Andelsbiodlare”
  1. Tant Sviskon skriver:

    Kul att du är intresserad av bin! Jag är biodlare sedan några år tillbaka och det kan verkligen rekommenderas till alla!

    Liked by 1 person

Kommentera

