Loppisfynd

Åh, den älskade emaljgrytan! Jag ställde genast till med grytmat och lagade kikärtsgryta. Sen stod den här rara damen på mitt gula köksbord och pyste så gemytligt.

HPIM1092

Två stekspadar fick äntligen följa med hem också eftersom jag enbart haft en i plast som nu rykte ut i den stora utrensningen. Dessa är av metall och släpper inte ifrån sig en massa gift rakt ner i min mat och nu när jag äntligen gjort i ordning min gjutjärnspanna så kan också teflonpannan vinka ajöss!HPIM1090

 

 

 

 

Teflon är en riktig giftspridare enligt Naturskyddsföreningen och nu när jag gjort mig av med både kastrull, panna och redskap behövde jag ersättningsprodukter som jag inhandlade på loppis. Det kan ju verka lite kontraproduktivt med tanke på min downshiftingstrategi men jag har ju också som mål att försöka leva så giftfritt och ekologiskt som möjligt, så det blir liksom lite av varje. Tyvärr insåg jag när jag väl kommit hem med min emaljgryta att den antagligen inte heller är en särskilt bra produkt eftersom den enligt Livsmedelsverket kan fälla ut bly i maten.

Min gjutjärnspanna, som också är ett gammalt loppisfynd som nu äntligen återupplivats, blev lite grinig på grund av misskötsel men när jag gjorde lite research visade det sig att det är lätt att återställa den. Om det alltså börjar bränna fast är det enkelt att bränna ur den genom att täcka botten med salt och låta den stå på hög värme. Skrapa ur botten och låt saltet suga åt sig överflödet. När pannan verkar ordentligt ren ska den oljas in och det görs likaledes på hög värme. Låt den stå och dra till sig oljan en stund och torka slutligen ur den med papper när den svalnat. Nu har du en blank och fet yta där inget fastnar. Tänk på att aldrig diska den med diskmedel och att olja in den efter var användning. Ofta är det inte heller nödvändigt att diska den utan det kan räcka att torka ur den, beroende på vad som lagats i den.

Så himla gött att skala bort sådana otrevliga produkter! Och få in lite fina, nygamla istället. Även om jag blir ledsen och nedtryckt av att det ska vara så himla svårt att hitta rätt.  Emaljgrytan får väl bli en blomkruka eller något annat tjusigt istället…

Kommentera

