Berättelser

De sökord som gör att folk oftast trillar in på den här bloggen är utmattningsdepression, utbrändhet depression berättelse, leva på mindre pengar, leva enkelt, konsumera mindre, leva ett gott liv trots utmattning och så vidare i olika versioner av samma sökord. För att försöka sammanfatta så rör det sig alltså om downshifting och utbrändhet.

Det säger mig någonting om samtiden och kanske är det så att jag skapat min egen lilla filterbubbla på det däringa Internet, men det känns ändå som om jag ser ett uppvaknande. Fler mår sämre, men fler vill också må bättre. Vi börjar förstå att konsumtion och evig tillväxt inte kan vara svaret på livets alla frågor och att den som jobbat och shoppat mest inte vinner i slutet.

Det jag tror att de flesta är ute efter som söker på de här orden är inte nödvändigtvis moralkakor och förhållningssätt utan snarare berättelser. Går det? Har andra gjort det? Hur går det till? Vilka tankar kan jag ta till mig?

Jag är bibliotekarie och min första instinkt när något händer eller förändras i livet är att googla. Det första en stöter på är ju oftast ren fakta. När jag blev sjukskriven googlade jag så ofta jag orkade använda datorn och första träffen är så klart 1177. Där kan en läsa om symptom, behandling och så vidare. You know the drill. När en så har uppdaterat sig kring den här biten så börjar en ju undra hur ett förlopp ser ut. Är det vanligt? Hur länge är folk sjukskrivna? Hur går det att börja jobba igen? Kommer en att kunna bli helt bra? Och så vidare i all oändlighet.

När det gäller downshifting så visste jag inte ens att det var vad jag sökte utan det blev snarare svaret på min fråga. Hur ska jag kunna ha ett bättre liv där jag inte använder all min kraft och energi till att jobba? Jag letade efter exempel på det och hittade Ensamma mamman downshiftar. Genom att läsa hos henne insåg jag att om hon, en ensamstående mamma till två barn, kan klara sig på en halvtidslön så kan jag också gå ner i arbetstid. Hon gav mig kraften att förändra och det är jag henne evigt tacksam för.

Utöver det hade jag svårt att hitta det jag letade efter, både när det gällde downshifting och utmattning, vilket är den allra största anledningen till att jag bloggar. Eftersom jag upplever båda förloppen men har haft svårt att hitta de berättelser jag sökte bestämde jag mig för att dela min  berättelse. Jag vill skriva både för den som själv är mitt i processen just nu men också för dem som är runt omkring. För är det något jag har förstått så är det att det är svårt att förklara hur en utmattningsdepression påverkar en. Hur en dag efter dag liksom är urlakad. Hur det helt enkelt inte går att skärpa sig.  Eller varför en väljer att stanna hemma när en blir utbjuden på galej. För att det alltid kostar pengar. En lunch, en fika, en utflykt. Det blir lätt tjatigt och till slut lite ihåligt. Kanske finns det någon anhörig, vän eller kollega som förstår lite bättre efter att ha sladdat in här och i så fall är mycket vunnet.

Att försöka skapa min berättelse här på bloggen är inte helt lätt. För hur ska jag välja? Hur mycket vill jag visa av mitt privata liv? Hur mycket vill jag blotta min själ? När slutar berättelsen att vara en berättelse och förvandlas till gnäll över sjukdomen som aldrig försvinner? Och när slutar berättelsen att vara en berättelse och blir till moralkakor om hur just du ska leva ditt liv?

Men jag fortsätter för det ger mig styrka att skriva och det ger mig överblick över mitt liv. Jag ser också er som kikar in varje dag även om det sällan kommer kommentarer. Jag vet inte vilka ni är och jag vet inte vad ni tycker om det jag skriver men ni finns. Så då fortsätter jag, Och försöker att hitta balansen och försöker att vara relevant.

Comments
3 Responses to “Berättelser”
  1. Ensamma mamman skriver:

    Hej Haricas! Tack för kommentaren och länken. Jag fick en aha-upplevelse när jag läste ditt inlägg. Visst är det andras berättelser folk vill läsa om bl.a. Jag ser att du är en duktig skribent. Vad säger du om ett samarbete? Vi skriver varsin text om vår berättelse och som publiceras på den andres blogg. Tänk på det och återkom!

    Önskar dig en fin helg!

    Gilla

  2. Anna/notonmusic skriver:

    Jag fastnade också för det här med berättelser. Jag tror på att vi behöver berättelser, varandras berättelser.

    Gilla

Kommentera

