Green matmarknad

För flera år sen besökte jag första gången Green matmarknad i Malmö. Green är en butik som själva beskriver sin verksamhet så här:

På Green Matmarknad hittar du Skandinaviens bredaste utbud av naturliga och ekologiska produkter. Vår vision är att mat ska vara fri från kemikalier och artificiella tillsatser. De varor som inte är ekologiska har noga valts ut, för att du som kund ska känna dig trygg och säker när du handlar hos oss. Vårt mål är att erbjuda dig hälsosamma produkter och den information du behöver för att få ett friskare liv. Ju mer du vet, desto bättre val gör du!

På något vis motsvarar det ju min idé om den där butiken där jag kan handla utan att behöva göra urval och ta aktivt ansvar, men för mig fungerade det inte. Butikens flashiga inredning gjorde mig osäker och alla de designade burkar som trängdes i hyllorna med vackra etiketter och (för mig) underligt innehåll skapade en distans som jag hade svårt att överbrygga. Det är dessutom inga billiga produkter och det faktum att butiken placerats i Västra hamnen (ett nytt och hett område med skyhöga bostadspriser) talade liksom sitt tydliga språk. Det här var en butik för välhavande medelklass som ytterligare kunde stärka sitt varumärke genom att handla här. Det ville inte jag göra.

Sedan dess har jag inte varit där, men häromdagen när jag ändå var i närheten bestämde jag mig för att slinka in och handla lite frukt och grönsaker. Inredningen gjorde mig fortfarande förvirrad och osäker, men idag inser jag att det mer handlar om att det försäljningsspråk jag är van vid att möta i lokalen inte såg likadant ut som på ICA eller Coop. Här hamnade jag mitt i en lunchservering, där borden placerats mitt i lokalen och omgavs av hyllor med produkter. Snabbt hastade jag in i butiksdelen och började leta efter frukt och grönt. Jag hittade inte genast avdelningen eftersom jag fastnade ganska omgående. Här fanns ju alla de märken jag lärt mig att scanna hyllorna efter. Jag tycker fortfarande det är tråkigt att ekologiskt ska vara exklusiva och dyra märken som René Voltaire eller Kung Markatta, men med dem vet jag i alla fall vad jag får. Den här gången kändes det ändå lite skönt att inse att någon annan gjort besväret att göra ett urval och godkänna en produkt så att jag med gott samvete kan lägga ner den i korgen.

Snabbt insåg jag också att här finns produkter som jag annars måste beställa hem på internet och som jag ofta inte kommer mig för med att beställa och där jag måste betala frakt. Jag lade raskt ner tvättnötter, ulltvättmedel och galltvål i min korg. Hårschampo och diskborstar i naturmaterial. Så himla skönt och bekvämt att hitta de sakerna på respektive hylla och inte en massa plast och kemikalier. Jag blev faktiskt riktigt nöjd och glad och började förstå att min osäkerhet snarare består i att jag inte är van vid den här sortens butik. Jag hittade dock fortfarande inte grönsaksavdelningen och begav mig tillbaka till ingången. Där bortom, i vänstra hörnet, hittade jag den och med min inpräglade vana att bli lotsad förbi varje vana för att säkert handla mer hade jag inte kunnat tänka mig att utbudet skulle kunna presenteras på det här sättet. Det känns sympatiskt och även om det också gör att jag har svårare att orientera mig och känna mig hemma i butiken ser jag hellre att jag inte till varje pris ska övertalas att handla det jag inte behöver än att jag ska känna igen mig vid mitt första besök.

Green matmarknad har också ett tydligt hållbarhetstänk som jag tycker bör premieras. Till exempel kan en gratis låna en lådcykel för att frakta hem varor vid en storhandling, allt för att slippa ta bilen. Påsarna till frukten är komposterbara och överbliven mat skänks till organisationen Rude Food istället för att slängas. p7160530

Jag är på det stora hela imponerad och nöjd med butiken, men ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte kommer att vara en flitig kund där. Dels är det oförsvarligt att köra bil in till Malmö för att handla, men framför allt handlar det om att jag vill se fler ”vanliga” varor som eko. Ekovaror ska finnas där mat finns och där människor finns och den ska inte vara orimligt dyr. Vad det angår är jag fortfarande mycket nöjd med Willys som hela tiden tar fram nya ekologiska varor. Framför allt gillar jag att de inte har en särskild hylla med ekologiskt utan att det får ta plats i hela butiken. Jag hittar faktiskt de allra flesta av mina dagligvaruprodukter hos Willys, utom sådana specialiteter som tvättnötter. Men vem vet, ger vi det några år kanske även det ger sig.

Bor du i Malmö och inte har provat Green så kan jag rekommendera ett besök.

 

Comments
4 Responses to “Green matmarknad”
  1. Händelsevis skriver:

    Kul att du varit på green igen! Säg till innan nästa gång så kommer jag med så kan vi fika 🙂
    Håller med dig om mycket och fast vi bor nära handlar vi bara på green någon gång ibland. Då passar vi på att bunkra alla de saker du nämner som tandborste och sånt. Samt äpplemos från urtekram. Fast numera hittar jag mycket sånt på typ ica möllan och malmborgs erikslust.
    Vår willys har så tråkig frukt ocb grönt avdelning när det kommer till eko. Annars är den faktiskt helt okej! Över förväntan.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Skönt att höra att det inte bara är jag som är negativ. Det hade varit kul att prova lunchen på Green så om du är på så stämmer vi träff en dag. Och så kan vi koka äppelmos tillsammans i höst. 😉

      Gilla

      • Händelsevis skriver:

        Haha, det låter toppen det! 🙂 ska fila på en bra lunchdag och återkommer!

        Liked by 1 person

      • Händelsevis skriver:

        Hejhej på en gammal kommentar. Jag kan inte hitta någon mailadress till dig på bloggen? Kanske är jag blind eller så är du som mig, som inte skrivit ut någon. Om du vill kan du maila mig på händelsevis@outlook.com så kan vi boka en lunch? Ser många möjligheter för sådana aktiviteter i mitt schema framöver 🙂

        Gilla

Kommentera

