Goda råd är dyra

Det här med goda råd. Jag är så trött på goda råd så att jag vill kräkas. Hur ska jag egentligen kunna uttrycka att jag är sjuk när så få förstår vad det innebär att vara utmattad? Jag känner mig som en papegoja och efter att ha upprepat mig i oändlighet tills jag faktiskt börjar tro att nu har jag nog lyckats förklara så kommer det ett gott råd.

”Gå på långa promenader, det är bra.”
”Äter du ordentligt? Spenatsmoothie är jättenyttigt.”
”Tänk på dig själv.”
”Barnen är glada om du är glad.”
”Ät inte socker/gluten/mejeriprodukter/kolhydrater så mår du bättre.”
”Gå på diet this and that, jag mår jättebra av det.”
”Motionera mer.”
”Ta inte ut dig.”
”Aktivera dig och träffa vänner.”
”Stanna hemma och vila upp dig.”
”Ta inte ansvar för alla andra.”
”Du måste lära dig prioritera.”
”Lär dig vad som är good enough.”
”Strunta i att städa, det är inte viktigt. Lite skit i hörnen är ju bättre än ett rent helvete.”

Tror du inte att jag vet det? Tror du inte att jag önskar att jag kunde skita i att gå till jobbet för att istället vila, motionera och laga näringsrik mat? Tror du inte att det hade varit skönt att slippa oroa sig, slippa ta ansvar, sänka kraven? Tror du inte?

Men jag är sjuk. Sjuk! Och världen förändras inte av den anledningen. Jobbet väntar, bilen måste lagas och barn måste tas om hand. Nej, det kanske inte är så viktigt med städningen men det gör faktiskt att jag mår bättre om jag slipper tänka på all skit jag måste göra. Jag försöker verkligen så gott jag kan men när jag säger att jag har sovit dåligt så betyder det inte att jag är lite trött. Det betyder att jag inte fungerar. När jag säger att jag är konstant trött så är det inte för att det är höst och mörkt (ja, jag tar D-vitamin) utan för att jag är utmattad. Batteriet laddas ur väldigt fort. När jag säger att jag måste vila så är det för att mina ben är som spaghetti och jag har tunnelseende.

Råden hade kanske hjälpt för fem år sen men jag är inte säker på det. För ofta förvandlas ett gott råd till ännu ett krav att leva upp till. Sluta kräva något av mig. Hjälp mig istället för fan!

Comments
3 Responses to “Goda råd är dyra”
  1. Händelsevis skriver:

    BRA SAGT!
    Oj vad många gånger jag också har fått förklara detta! Inte av utbrändhet för mig utan annan sjukdom, men samma effekt vad jag kunnat förstå från dina beskrivningar.
    Att man inte KAN gå upp för backen hem utan måste sova NU på den här parkbänken eller dylikt. Att ”kom och hämta mig, jag är ett kvartet bort” inte sägs för att man överdriver eller är lat utan för att det inte GÅR att gå hela vägen hem.
    När man inte kan gå och fika för då måste man ju först duscha, klä på sig, gå ut till bilen… ja du förstår. Omöjligt. Att dagsprojektet är att ta på sig rena kläder liksom.
    Folk har så svårt att fatta det som inte själva varit där. Tack för att du skriver om det! Jag ska inte glömma hur det var bara för att jag är frisk nu. Önskar dig samma tillfrisknande som jag fick!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Tack! Det är ju så mycket bättre nu att det liksom blir ännu svårare att förstå när det plötsligt tar stopp. Skönt att det finns de som förstår i alla fall.

      Gilla

  2. Jessica skriver:

    Så sant!

    Gilla

Kommentera

