Kreativ yra

Idag är min tredje helgdag i sträck. Jag sov till åtta och drog mig i sängen i en timme innan jag gick upp. Med en tallrik havregrynsgröt och en kopp Grönt te med Gingko, mitt nya favoritte som just nu är på rea hos jordklok.se, satte jag mig vid köksbordet med en inredningstidning och bläddrade en stund och precis som vanligt så vaknade kreativiteten till liv och idéerna bubblade inom mig. I motsats till vanliga dagar när jag är ständigt trött efter jobb, pendling och hushållsarbete så hade jag nu lust och energi att vara kreativ så äntligen blev de där nya kuddfodralen jag gått och funderat på så länge sydda.

Det första gick som en dans men eftersom tygerna inte räckte till för ett helt fodral till det andra så var jag tvungen att använda mig av flera tyger, ett till baksidan och ett till framsidan. Därmed behövde jag plötsligt börja räkna centimetrar och hålla ordning på räta och avigsida och i vanlig ordning gick det helt åt skogen. Jag är alltför ivrig och upptäcker oftast mina fel alldeles för sent. Därmed har jag också spenderat en stor del av dagen med att sprätta sömmar, men till slut blev det ändå ordning på det och kuddfodralet blev färdigt. Jag har lite bekymmer med att få till baksidan och har övervägt om jag skulle försöka sätta dit en knapp. Tyvärr orkar jag inte börja sy knapphål för då är det ännu större risk att det blir tokigt så istället får jag nog försöka luska ut hur jag ska kunna tajta till tyget just precis där det behövs. Jag är i alla fall tillräckligt nöjd med de här två för att behålla dem som de är och sätta avigsidan bakåt.

DSC00473DSC00474

DSC00478DSC00481

 

Jag strök också en gardin och en duk och bytte i köket och mitt i den kreativa yran fick köksfönstren en omgång med putstrasan. Visserligen bara på insidan men då försvann i alla fall kattsnoret som sitter som ett långt streck i en viss höjd tvärs över båda fönstren. De ledsna tulpanerna fick ny vas och nytt vatten och så tyckte jag det var dags för lite hederligt svennefika så jag plockade fram hembakta kanelbullar ur frysen och satte mig med ännu en kopp te (kardemumma den här gången) och min stickning framför ett avsnitt av Grantchester på svtplay. Därefter blev det ett avsnitt av Deckarna, också det på svtplay, medan katten sov på mitt ben och stickningen killade honom i örat med jämna mellanrum.

Jag stickar just nu en rätstickad tröja till min son som är mitt allra första försök på något större plagg. Tidigare har jag harvat på med raggsockar och jag har fortfarande ett par som är nästan men inte helt färdiga eftersom jag repar upp och gör om tills jag är nöjd. När jag ledsnar blir det något annat projekt ett tag så de ligger tills lusten åter faller på. Jag har också lyckats få färdigt en mössa som jag hittade i en bok med mönster för barn. Eftersom den skulle bli till sambon gav jag mig glatt på att försöka anpassa mönstret till vuxenstorlek och med tanke på min ringa erfarenhet så kanske jag skulle lugna ner mig med sådant, men det är nu en gång sådan jag är och mössan blev i alla fall helt ok. Den ser fin ut och värmer som den ska så jag ser den som ett lyckat projekt.

IMG_1041.JPGDSC00404DSC00485

 

Det jag har insett är att jag inte har koncentrationen till att syssla med komplicerade mönster utan enahanda är väldigt bra för mig. Den rätstickade tröjan kräver än så länge (på bakstycket) väldigt lite tankeförmåga och jag har ändå, som synes, lyckats göra fel ganska många gånger så det är nog precis på den nivån jag ska hålla mig. Det var också tanken med projektet som är en övningströja med ett ganska billigt garn och ett enkelt mönster. Övning ger färdighet har jag hört och när maskorna sitter i fingrarna ordentligt så kanske jag ger mig på mer komplicerade saker. Men det får nog vänta.

Nu sitter jag och bloggar för första gången på en och en halv vecka, vilket är ett tydligt tecken på överskottsenergi. De dagar jag undviker att tänka på bloggen för att det gör mig trött är helt enkelt de dagar jag är trött och bara gör precis det jag måste.

Vad jag vill ha sagt med detta är återigen att lönearbete är dumt. Det stjäl energi. Det stjäl tid. Det stjäl kreativitet. Och för det allra mesta är det helt onödigt. För vi skulle inte behöva ha lönearbete som form om vi vågade omstrukturera samhället och utforska andra möjligheter till försörjning för alla. Om vi arbetade för att täcka de behov vi som samhälle har och inte för att arbete är en helig ko som underhåller och när det kapitalistiska systemet och den konsumtion som är en förutsättning för kapitalismens raison d’etre, tillväxten. Då skulle jag kunna ta tillvara de stunder då energin och kreativiteten finns där och jag skulle kunna låta bli när den inte finns. Framför allt skulle jag må så mycket bättre och jag vågar mig faktiskt på att hävda att jag skulle kunna anse mig frisk om jag inte behövde jobba, eftersom jag då skulle kunna leva på ett sätt som tar hänsyn till mina symptom. Jag skulle också ha mycket större möjligheter att göra saker jag tycker om, vilket i sin tur fyller på den energi som är så livsnödvändig för mig.

Så ursäkta mig om jag låter bitter och sur, men det är för att jag faktiskt är bitter och sur på det här j-a samhället som bara tar och tar och som fortsätter kräva fast jag redan gett allt vad jag har och lite till.

Fast idag är jag lite mindre bitter och sur, för idag har jag haft min kreativa yra och den är härlig. Hur har din dag varit?

 

Comments
2 Responses to “Kreativ yra”
  1. Händelsevis skriver:

    Bra sagt! Är inne på samma spår även om jag inbillar mig att det är själva avståndet till mitt jobb som är problemet. Men skulle jag inte behöva lönearbete, jisses vad kreativiteten skulle flöda här hemma då!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Avståndet gör givetvis en stor skillnad och jag önskar att jag slapp pendlingen, men jag tror att det till lika stor del rör sig om tvånget att befinna sig på en viss plats vid en viss tid. Det begränsar rörligheten i både sinne och kropp för mig i alla fall så jag tror att det är en större fråga än bara avstånd. Men det är ju olika hur man känner.

      Gilla

Kommentera

